de natuur in met de bso - Buitenpaden
denatuurinmetdebso (1)

Gun kinderen natuur en leer de praktische hobbels te omzeilen

Je wilt zo graag meer met de kinderen naar buiten, de natuur in.

Het komt er te weinig van. Het blijkt toch lastiger dan je dacht.

Dan zijn de kinderen eindelijk opgehaald van school, iedereen is lekker aan het spelen, en dan zou je weer op stap moeten?

Helemaal als het minder mooi weer is, is dat lastig. Of als jullie krap staan door personeelsgebrek. 

Je blijft dan toch vaak weer binnen. En dat terwijl je weet dat je de kinderen hiermee te kort doet.

Er knaagt iets bij je. Je houdt van kinderen, je geniet ervan hoe ze zich ontwikkelen. En je weet wat in de natuur spelen daarin kan doen. 

Hoe zou het zijn als kinderen lekker uit kunnen razen?

Je zou veel vaker met de BSO de natuur in willen. Dat dit gewoon wordt. 

Want vaker in de natuur zijn maakt kinderen vrijer en meer ontspannen. Ze razen lekker uit en kunnen helemaal zichzelf zijn. Ze hebben het naar hun zin. Ook de oudere kinderen.

In de natuur pesten kinderen minder en laten minder verstorend gedrag zien. Ze leren ongedwongen met elkaar samenwerken.

Heerlijk voor henzelf, maar ook voor jou als pedagogisch medewerker. Je krijgt weer een fijne, stabiele en gezellige groep. Je kan aandacht geven aan álle kinderen, in plaats van die paar kinderen steeds de aandacht opeisen.

Je krijgt meer voldoening in je werk en voelt weer waarom je dit werk bent gaan doen.

Hoe doe je dat dan?

Ik kan me goed voorstellen dat je je afvraagt hoe je dat dan doet.  Veel BSO’s worstelen hiermee.

De afgelopen tien jaar heb ik in mijn werk voor BSO’s en naschoolse programma’s geleerd hoe je deze valkuilen kan omzeilen en op kan lossen. 

Dat is allemaal niet ingewikkeld, maar vraagt wel verandering van gewoontes en wat praktische aanpassingen.

In mijn nieuwe programma ‘De natuur in met de BSO’ help ik je hierbij.

Je leert hoe jij op een eenvoudige manier het buitenspelen in de natuur kan laten slagen

Zodat dit dagelijkse routine wordt, zonder dat jullie in oude gewoontes vervallen als het even tegen zit.

Daarnaast helpt het programma je om van collega’s, locatie-managers en ouders de ondersteuning te krijgen die je nodig hebt.

Je doet kennis en ervaring op over:

  • het waarom van vrij spelen in de natuur  
  • wat het spelen in de natuur doet voor jullie kinderen
  • hoe kinderen vrij kunnen spelen in de natuur (veilig, haalbaar en verantwoord)
  • wat er kan in jullie buurt
  • hoe je activiteiten in de natuur organiseert en wat je ervoor nodig hebt

Fijner voor iedereen door:

  • blijere en relaxtere kinderen
  • meer rust en minder verstorend gedrag in de groep
  • meer aandacht voor álle kinderen
  • minder verveling; ook de oudere kinderen vermaken zich beter
  • meer voldoening en minder stress van je werk
  • gezonde beweging voor jou en de kinderen
  • aantrekkelijkere werkomstandigheden (minder uitval en verloop)
  • gezonde medewerkers door gezonde beweging
    gedeeld enthousiasme voor spelen in de natuur

Maatwerk op locatie en op afstand

Dit programma is een combinatie van maatwerkadvies op locatie en wisselende werkvormen, zoals videolessen en opdrachten.

Daarnaast krijg je allerlei handige digitale documenten. 

Door  wisselende werkvormen, wordt zo efficiënt mogelijk met jouw tijd omgesprongen, maar krijg je toch intensieve begeleiding op maat.

Want dat is belangrijk als je patronen wilt doorbreken en nieuwe gewoontes wil aanleren.

Daarom ben je ook wekelijks met dit programma bezig.

Het programma is er in twee varianten: met en zonder ondersteuning op de groep, met mij als extra pedagogisch medewerker. 

Het kan natuurlijk zijn, dat dit programma niet op alle onderdelen goed bij jullie organisatie past. Geen nood; het programma bestaat uit losse onderdelen, waardoor het precies op jullie behoeften op maat kan worden gemaakt. 

Wat past bij jullie BSO?

Het programma ‘De natuur in met de BSO’is er in twee varianten: één variant met 24 uur ondersteuning op de groep als extra pedagogisch medewerker, en één variant zonder die ondersteuning. 

Doordat het programma in modules in opgebouwd, kan het ook nog verder aan jullie wensen worden aangepast.

De natuur in met de BSO

met ondersteuning op de groep
3700
1700 exclusief BTW
  • live start- en slotbijeenkomst op locatie
  • 6 tweewekelijkse videolessen
  • 6 buitenmiddagen op de groep
  • diverse handige tools en downloads
  • advies en antwoord op vragen (WhatsApp/mail/telefoon/meet)
PILOT-PRIJS

De natuur in met de BSO

zonder ondersteuning op de groep
2800
1200 exclusief BTW
  • live start- en slotbijeenkomst op locatie
  • 6 tweewekelijkse videolessen
  • hulp op afstand bij organiseren 6 buitenmiddagen
  • diverse handige tools en downloads
  • advies en antwoord op vragen (WhatsApp/mail/telefoon/meet)
PILOT-PRIJS

Wat anderen zeggen....

‘Laurien is een betrokken en kundige zelfstandige, fijn in de omgang en zeer toegewijd’ 

Annemarie Kok (adviseur omgevingsparticipatie) over project bermen Lansingerland.

‘Laurien werkte zeer nauwkeurig; kon goed met de groepen leerlingen omgaan en zij reageerden erg enthousiast’

Michael Struis (event organizer) over Scholendagen Haarlemmerhout

‘We hebben erg prettig samengewerkt. Wat ze beloofde, kwam ze na en deed ze snel'

Christel van Lieshout over routes Landal De Vers

Wil je ook dat jouw BSO de natuur de plek geeft die het verdient?

Plan dan direct via onderstaande knop een meedenkgesprek op jouw locatie in. 

In dit gesprek krijg je concrete tips voor jullie locatie waar je meteen mee aan de slag kan. 

En je weet voor jullie BSO welke mogelijkheden er zijn om hier nog een stap verder in te zetten.

Voor wie is dit bedoeld?

Dit programma is bedoeld voor bevlogen pedagogisch medewerkers; pedagogisch medewerkers die de kinderen het dagelijkse contact met natuur gunnen, maar die zich daarin niet altijd gesteund voelen door collega’s, organisatie of de ouders van de kinderen. 

testimonials

Over mij

Al ruim tien jaar organiseer ik naschoolse kinderactiviteiten in de natuur. Daarnaast werkte ik ruim twee jaar als pedagogisch medewerker voor verschillende BSO’s (o.a. Natuurfontein in Amsterdam).

Met vallen en opstaan heb ik geleerd welke dingen het spelen in de natuur kunnen maken én breken. Ik heb geleerd hoe kinderen in de stadsnatuur spelen en wat kinderen buiten leuk vinden om te doen. Ook heb ik geleerd hoe je lastige problemen of situaties kunt oplossen of voorkomen.

In dit programma deel ik al deze kennis en ervaring met je. 

Bij het schrijven voor voorbeeldteksten en sjablonen, die jullie bijvoorbeeld kunnen gebruiken in de communicatie naar ouders of in jullie pedagogisch (beleids)plan, kan ik putten uit mijn meer dan twintigjarige werkervaring als beleidsmedewerker en redacteur.

Doordat ik zowel in het beleid als in de praktijk werkzaam ben geweest, kan ik makkelijk schakelen tussen deze ‘lagen’ en zie ik ook snel hoe dingen in een organisatie lopen (of niet lopen).

Mijn oorspronkelijke opleiding aan Wageningen Universiteit (tuinbouw), in combinatie met mijn latere opleiding Life & Nature Specialist (bij Landstede Zwolle) én mijn levenslange interesse en passie voor alles wat leeft, geven me bij dit alles een stevige basis.

Wat anderen zeggen....

‘’Hi Laurien hierbij t beste compliment: we stapten de auto in en D..vroeg prompt ‘Wanneer is het weer?!’ 😄👍 Jullie hadden hem goed in t vizier, dus ik heb nu een heel moe maar happy kerel thuis. Dank!’’ *** ‘’Ontzettend bedankt nogmaals, ook voor de foto's. Wat hebben jullie J. blij gemaakt!’’ *** ‘’Bedankt voor de onvergetelijke dag, S. heeft genoten.’’

Reacties op een dag-zomerkamp (20 juli 2022), in samenwerking met een buurtplek in Haarlem Zuidwest.

Inhoud van het programma

Het programma ‘De natuur in met de BSO’ is een unieke combinatie van live en online. Zodat het een intensief maatwerkprogramma is, waarbij toch zuinig om wordt gegaan met je schaarse tijd.

In één traject kunnen meerdere pedagogische medewerkers van eenzelfde locatie meedoen.

Het is ook mogelijk dat verschillende locaties van één BSO meedoen. Dit kunnen we verder bekijken in het gratis meedenkgesprek op locatie (plan hem hier in).

Startbijeenkomst

Een startbijeenkomst voor jou en je collega’s op jullie locatie Jullie krijgen informatie en inspirerende voorbeelden over wat natuur voor kinderen doet.

Dat doen we natuurlijk grotendeels buiten! We gaan rondom jullie locatie natuurlijke speelplekken verkennen en daar zelf ook praktische opdrachten doen en ervaren.

De bijeenkomst duurt ongeveer 4 uur.

Videolessen

Je krijgt elke twee weken een videoles met korte theorie en een zelf-doe-opdracht. Deze lessen geven verdieping over verschillende onderwerpen die raken aan spelen in de natuur.

Je krijgt basiskennis over de natuur, verdiepende kennis over wat natuur doet voor kinderen, theorie over vrij spelen, omgaan met risico’s bij spelen in de natuur en ideeën voor activiteiten.

Door de opdrachten ga je het ook zelf ervaren en wordt het steeds meer eigen.

Het zijn in totaal zes lessen van ongeveer een kwartier die je in je eigen tijd kan doen.

24/7 beschikbaar voor vragen

Gedurende de drie maanden van het traject met ik 24/7 bereikbaar via whatsapp en mail.

We hebben, naar behoefte uiteraard, regelmatig een beeldbelgesprek (via google-meet).

Zo krijgen jullie antwoord op de vragen en opdrachten die de videolessen bij jullie oproepen en kan ik jullie adviseren hoe jullie daar bij jullie speellocaties het beste mee om kunnen gaan.

Buitenspeelmiddagen

Als jullie kiezen voor de live-opndersteuning op de groep, dan organiseer ik eens in de twee weken een buienmiddag voor één groep op locatie.

Op deze manier gaan jullie het buitenspelen in de natuur daadwerkelijk met je groep ervaren.

Deze middag wordt door mij voorbereid en begeleid. Het kost je dus geen extra tijd.

Daarnaast draai ik mee op de groep en kan dus direct tips geven. Ik kan je ook werk uit handen nemen, omdat ik bevoegd ben als pedagogisch medewerker.
Dat is ook handig in tijden van krapte. Het zijn in totaal zes buitenmiddagen.
Mochten jullie niet kiezen voor de ondersteuning op de groep, dan help ik je op afstand mee de buitenmiddag voor te bereiden en te evalueren.

Hulp bij communicatie

Je krijgt handige hulpmiddelen voor jullie communicatie, zoals voorbeeldteksten voor (pedagogisch) beleid- en werkplannen voorbeeldteksten voor communicatie met ouders en voorbeeldteksten voor jullie website en andere communicatie. Jullie krijgen dit in de vorm van documenten in MS Word. Op deze manier krijg je binnen je organisatie de ondersteuning die je verdient.

Draaiboeken en zoekkaarten

Je krijgt advies in de aankoop van materialen voor het vrijspelen en de activiteiten (digitaal, tekst). Zodat je snel kan kopen en bestellen wat je nodig hebt, en geen miskopen meer doet.

Advies over materialen

Je krijgt advies in de aankoop van materialen voor het vrijspelen en de activiteiten.

Dit krijg je digitaal (mail, word of pdf).

Zodat je snel kan kopen en bestellen wat je nodig hebt, en geen miskopen meer doet.

Slotbijeenkomst

Het programma wordt afgesloten met een feestelijke slotbijeenkomst van één uur, waarin ik samen met jou de conclusies en resultaten van dit programma aan je collega’s presenteer.

veel gestelde vragen

Past dit wel bij ons?

Dit programma is geschikt voor iedere BSO, ook al zit je middenin de stad!

Als je maar de wens hebt om met de kinderen meer de (stads)natuur op te zoeken.

In het meedenkgesprek krijg je al concrete tips, specifiek voor jullie locatie. Dan kan je daarna een goede beslissing maken of het wat voor jullie is.  

Heb je een garantieregeling?

Ik probeer het programma altijd zo goed mogelijk op maat te maken voor jullie locatie.

Als nu tijdens de eerste maand blijkt dat jullie niet tevreden zijn, dan gaan we natuurlijk allereerst in overleg, of ik op een andere manier jullie wel een passend programma kan bieden.

Mochten we daar niet uitkomen, dan breng ik alleen de live-bijeenkomsten en mijn aanwezigheid op de groep in rekening, voor zover die al zijn geweest. 

Dit is een te hoge investering voor ons, kan het niet voor een lager bedrag?

Verandering van gewoontes kosten tijd en geld. Het is daarom een intensief programma. Het is een optimale mix van begeleiding en hulp op afstand en maatwerk.

Ik neem je veel werk uit handen. En het levert ook veel op.

Wat is het waard als jullie groepen fijner en rustiger worden en ook de oudere kinderen het naar de zin hebben?

Wat is het waard als hiermee jullie BSO-werk leuker wordt, met minder ziekte en verloop tot gevolg? Overigens is maandelijks betalen ook mogelijk.




Ik wil wel, maar ik krijg mijn collega’s of locatiemanager niet mee

Iedereen zal het eens met je zijn dat de kinderen meer naar buiten zouden moeten. Maar dan…de praktijk.  

Dan ondervind je soms weerstand bij je collega’s of locatiemanager.

Het zou zonde zijn als je je daardoor laat leiden.

Plan gewoon een gratis meedenkgesprek in, liefst met je locatiemanager of collega’s.

Zodat zij uit eerste hand kunnen horen wat het hun oplevert als jullie met de kinderen de natuur in gaan.

In dat gesprek krijgen jullie concrete tips voor jullie locatie waar je meteen mee aan de slag kan, én je weet welke mogelijkheden er voor jullie BSO zijn om hier nog een stap verder in te zetten.

Is het wel nodig dat je bij ons op de groep komt?

Het voordeel van bij op jullie groep komen is, dat ik direct zie hoe het bij jullie gaat.

Ik kan dan ook ter plekke feedback en tips geven.

Bovendien neem ik je werk uit handen, omdat je voor die buitenmiddag niets hoeft voor te bereiden.

Daarbij ben ik bevoegd als pedagogisch medewerker, dus in tijden van krapte kan je mij in de bezetting meetellen.

Je kan er ook voor kiezen om de buitenmiddagen zelf te organiseren en uit te voeren, met mijn hulp op afstand.  

 

 

 

Op internet is heel veel gratis te vinden, is dit programma wel nodig?

Het klopt dat er online heel veel gratis informatie en veel ideeën te vinden zijn. 

Wat ik heb gemerkt is dat het probleem niet zozeer is dat er geen ideeën zijn, maar dat het vaak lastig is die in de praktijk te brengen.

De leuke ideeën blijken dan toch niet zo praktisch voor de BSO-situatie en je komt er onvoldoende aan toe.

Of de omgeving van jouw BSO leent zich er niet voor.

Mijn programma geeft juist die intensieve ondersteuning en begeleiding op maat, zodat je er wél aan toe kan komen en ook nog je collega’s en locatiemanager blijvend enthousiast maakt.

Dit gaat teveel tijd kosten, kan het niet in minder tijd?

Dit is een intensief traject. Het veranderen van gewoontes kost nu eenmaal veel tijd en moeite.

Maar doordat ik je veel werk uit handen neem, kan je inzet beperkt blijven tot één a twee uur per week.

Die tijd kan je inplannen op een moment dat het jou uitkomt.

Juist doordat je er wekelijks mee bezig bent, gaat het ‘in je systeem’ zitten.

De begeleiding op locatie, met het organiseren van een buitenmiddag op locatie, kost je geen extra tijd.

Dit bespaart je zelfs tijd omdat ik de middag voorbereid.

Daarnaast help ik je als pedagogisch medewerker op de groep.

 

 

Gaat dit niet ten koste van de aandacht voor de kinderen?

Ik snap het; je gaat met iets nieuws aan de gang, terwijl je alle aandacht bij de kinderen wilt houden.

Toch gaat dit traject niet ten koste van je aandacht voor de kinderen.

Op de dagen dat ik de buitenmiddag organiseer, ben ik er als extra pedagogisch medewerker en ik bereid de middag voor.

Jij kan dus de aandacht bij de kinderen houden.

De opdrachten uit de videolessen kan je in je eigen tijd doen, of misschien ga je de kinderen van je groep eens observeren als ze lekker zelf aan het spelen zijn.

Dus kortom, de kinderen hoeven niets van jouw aandacht te missen!

Sterker nog, als je straks regelmatig de natuur in gaat, zal je merken dat je meer aandacht en rust voor de kinderen hebt.

Mijn BSO heeft meerdere locaties. Kunnen meerdere locaties meedoen?

Het programma is gericht op één locatie. Hier kunnen meerdere pm’ers bij betrokken zijn.

Het is ook mogelijk het programma op maat aan te passen, zodat meerdere locaties tegelijk meedoen.

In een meedenkgesprek op locatie zullen we naar de mogelijkheden kijken.

 

 

Kan ik ook samen met mijn collega’s meedoen?

Ja dat kan, voor zover jouw collega’s op dezelfde locatie zitten.

In overleg kijken we dan voor welke groep de tweewekelijkse buitenactiviteit wordt georganiseerd (of om de beurt).

Als jullie op verschillende locatie zitten, kan het programma op maat worden aangepast aan jullie wensen. Dit zullen we in het meedenkgesprek op locatie bespreken.

Wat als het slecht weer is op de buitenmiddag?

Het kan natuurlijk regenen of heel koud zijn, net op de dag dat we samen de tweewekelijkse buitenmiddag hebben gepland. 

Ik vind het een uitdaging om onder (bijna) alle weersomstandigheden naar buiten te gaan (behalve als het gevaarlijk is, zoals code oranje of rood of onweer).

Je hebt misschien wel eens van de uitspraak ‘er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding’ gehoord. Daar ben ik het mee eens, maar misschien zijn nog niet alle kinderen, ouders of collega’s zover.

In overleg bepalen we van te voren onder welke weersomstandigheden we de buitenmiddag niet door laten gaan en mochten die weersomstandigheden zich inderdaad voordoen, dan verplaatsen we die naar een andere middag.

Mijn ervaring leert dat echt slecht weer, dus dan denk ik aan langdurige regen of een harde wind in combinatie met temperaturen rond het vriespunt, toch redelijk zeldzaam zijn.