Mensen zijn rare wezens. Zoveel is me wel duidelijk, nu ik een paar boeken over gedragsverandering heb gelezen. Mensen zijn helemaal niet zo rationeel als ze zelf denken, maar laten zich leiden door oeroude impulsen.

Met die oeroude impulsen kunnen we ook ons voordeel doen in de educatie communicatie over duurzaamheid.

Daarom in dit video blog deel 2 van mijn inzichten uit klein GROOT. De overtuigingskracht van het detail; Kleine veranderingen met grote invloed door Steve Martin,Noah Goldstein en Robert Cialdini.

 

Een samenvatting voor degenen die liever lezen:

5 Aversie tegen verlies

Mensen komen veel sneller in acties als ze iets dreigen te verliezen, dan als ze iets kunnen winnen. Als je het over natuur en duurzaamheid gaat, moet het volgens mij wel iets zijn waarvan ze zich eigenaar beschouwen. Dus niet de grote wereldproblemen, maar bijvoorbeeld het uitzicht vanuit hun huis.

6 Liever laat dan nooit

Als je aan mensen vraagt of ze nu of morgen iets willen doen, zullen ze vaak nee zeggen, omdat het niet in hun agenda past. Maar vraag je of ze het over een aantal maanden willen doen, dan zeggen veel meer mensen ‘ja’. Want dan checken ze alleen of het voorstel overeenkomt met hun normen en waarden en ideeën, en niet of het dan uitkomt met hun agenda.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat het niet bij vage toezeggingen blijft, maar dat je aan mensen vraagt om een datum te noemen en een plan te maken.

7 Nu iets doen voor later

Mensen zijn moeilijk te porren om iets te doen (of te laten) waarvan ze pas later de vruchten plukken. Denk aan energie besparen, om later geld over te houden.

Volgens het boek Groot Klein helpen de volgende ‘trucs’

  • toekomstige ik: dit helpt de mensen voor te stellen of het zal zijn als de ‘beloning’ krijgen. Stel je voor dat…..
  • Boven- en ondergrens: als mensen zelf hun doel mogen bepalen, dan werkt een boven- en ondergrens goed. Dat is een mooi compromis tussen ambitie en haalbaarheid.
  • Laten zien wat mensen mislopen: vergelijkbaar met het toekomstige ik, je helpt mensen om zich de gevolgen van hun keuze voor te stellen en als het ware te ‘proeven’.

8 Voorkom uitstelgedrag

Mensen stellen graag uit, dat bleek al 6, waar we er juist profijt van hadden. Volgens het boek kan je mensen helpen mensen om niet uit te stellen door:

  • Deadline niet ver weg: een krappe deadline zet mensen in actie, bij een langere deadline denken mensen: dat kan altijd nog, en doen ze het dus niet.
  • Concrete deadline: hoe concreter de deadline, hoe meer mensen in actie komen.

9 Mensen onthouden hun gedachten

Het blijkt dat mensen niet zozeer je boodschap, als hun eigen reactie erop onthouden. Dat betekent dat als je boodschap weerstand of verwarring opriep, mensen dat dus onthouden en de boodschap verloren gaat.

Er zijn een aantal manier waarop kan zorgen dat gedachten van mensen in lijn zijn met je boodschap:

  • Speel in op het nieuws (of wacht tot er aanknopingspunten in het nieuws komen)
  • Laat info aansluiten op wat mensen al weten of vinden.
  • Zorg voor een mooie verpakking van je boodschap. Moor verpakte boodschappen worden eerder geloofd.
  • Laat je deskundigheid zien, liefst met bewijzen.

10 Houd het klein

Mensen worden lamgeslagen van grote wereldproblemen. Dan kijken ze weg en komen niet in actie. Houd het dus klein en concreet wat mensen kunnen doen, liefst met concrete resultaten.