Wat maakt een verhaal een goed verhaal?

Het lijkt misschien dat storytelling hip en hot is, want iedereen heeft het er te pas en te onpas over.

Zelfs reclames vertellen een verhaal, zie bijvoorbeeld deze reclame die ik erg mooi gemaakt vind.

Verhalen vertellen is natuurlijk zo oud als de mensheid. Vroeger in een donkere grot, bij de flikkerende vlammen van een warm vuurtje, vertelden de mensen elkaar al verhalen.

Verhalen geven betekenis aan feiten en gebeurtenissen. Daarom worden verhalen graag verteld en beluisterd.

Ik was daarom vorige week blij verrast toen ik op Pretwerk.nl een bericht tegenkwam over 78 Nederlandse karakterlandschappen met hun verhaal.

Toen ik naar die website doorklikte, volgde ook meteen mijn eerste teleurstelling, Het blijkt een website waar de 78 landschappen van Nederland worden beschreven, vooral vanuit het oogpunt van de geschiedenis: hoe zijn ze ontstaan en welke volkeren hebben er gewoond.

Het zijn dus meer beschrijvingen dan echte verhalen.

Alles wordt tot ‘verhaal’ gebombardeerd

En dat kom ik vaker tegen. Nu iedereen het heeft over storytelling wordt ook ineens alles tot ‘verhaal’ gebombardeerd: saaie geschiedschrijvingen, min of meer leuke weetjes, enzovoort.

Toch wil ik die website niet meteen weggooien. Het kan een handige eerste stap zijn als je op zoek bent naar verhalen voor jouw omgeving. Het geeft je achtergrondinformatie over de geschiedenis, waarna je daarna de diepte in kan.

Maar wat maakt nu een verhaal een echt verhaal?

Als het om verhalen in jouw omgeving over jouw gebied gaat,  hanteer ik de volgende criteria:

  • Persoonlijk
  • Een begin en een eind
  • Herkenbaar
  • Beetje verrassend, maar niet te ‘ver van mijn bed’
  • Met emoties
  • Uniek

Persoonlijk

Een echt verhaal is een persoonlijk verhaal. Een verhaal dus over een persoon. Die persoon kan echt hebben bestaan, maar je kan hem of haar ook verzonnen hebben.

Of de hoofd’persoon’ is een dier, of zelfs een boom, of misschien wel een zwerfkei.

Je beschrijft het verhaal van jouw omgeving vanuit die hoofd’persoon’. De zwerfkei vertelt bijvoorbeeld hoe hij in Finland van een rots is afgebroken, en daarna tig-duizenden jaren lang tergend langzaam met het ijs naar Drenthe dreef.

Of een wijngaardslak vertelt over de avonturen die hij mee heeft gemaakt. Bijvoorbeeld dat hij op een dag werd gegrepen door een zanglijster…maar net op tijd werd losgelaten.

Een begin en een eind

Misschien een open deur, maar een goed verhaal heeft een begin en een eind.  Als je het verhaal begint te beschrijven of te vertellen, werk je bewust naar het einde toe. Je maakt de cirkel rond. Het hoeft niet altijd ‘ze leefden nog lang en gelukkig’ te zijn. Veel waargebeurde verhalen hebben een unhappy end.

Herkenbaar

Mensen moeten kunnen meeleven met het verhaal. Het moet dus een herkenbaar persoonlijk verhaal zijn over een situatie die iedereen wel eens in mindere of meerdere mate heeft meegemaakt (een onmogelijke liefde, een strijd tegen het kwaad en/of een monster, verdwaald, ergens alleen achtergebleven etc.).

Ook als het over een verhaal gaat dat in een heel andere tijd speelt, zoek je situaties en gebeurtenissen die mensen van nu nog herkennen.  Hieronder zie en hoor je een stukje van een verhaal over een dochter van een landgoedeigenaar, die verliefd is op haar privéleraar.

Beetje verrassend

Een voorspelbaar verhaal is saai. Er moeten dus verrassende wendingen in het verhaal zitten, maar niet zodanig, dan mensen het niet meer volgen. Het verhaal moet geen ‘ver-van-mijn-bed-show’ worden, of heel onwaarschijnlijk overkomen.

Met emoties

In een goed verhaal draait het om emoties. Daar word je door meegesleept, dit maakt dat je wil weten hoe het afloopt. Feiten staan alleen in dienst van de emoties, niet andersom. Bekijk hier een voorbeeld hoe ik emoties in een verhaal gebruik.

Uniek

Een verhaal van iemand anders, of van een hele andere streek, kan je niet kopiëren naar jouw regio. Het moet jouw, unieke verhaal zijn. Zorg dus voor die unieke ‘touch’.

MEER LEZEN?

Interessante blog op Frankwatching over storytelling

Blog: Hoe bereik je meer mensen met je duurzame boodschap? 16 tips

Blog: Prikkelen in plaats van informeren

Aanbod: Educatiemateriaal (o.a. routes en speurtochten), excursies

1 1 vote
Artikel waardering
Abonneren
Abonneren op
guest
0 Reacties
oudste
nieuwste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments