'Kinderen leren het meest door intrinsieke motivatie' - Buitenpaden

‘Kinderen leren het meest door intrinsieke motivatie’

‘In het huidige systeem van onderwijs en kinderopvang zijn kinderen het afgeleide van het programma geworden, in plaats van dat zij daar komen om zichzelf te leren kennen. Dat stelde Prof. dr. Luc Stevens, emeritus hoogleraar orthopedagogiek en oprichter van stichting NIVOZ: het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken n zijn bijdrage op het symposium ‘Het laatste kind op straat’, vorige week in Amsterdam.

,,Kinderen leren uit meest uit zichzelf, als zij intrinsiek gemotiveerd zijn. En dat gebeurt bijvoorbeeld bij vrij spelen, zonder inmenging en liefst ook zonder toezicht van volwassenen” aldus Stevens. Hij maakt een vergelijking met de opvoeding in oude jagers/verzamelaarsculturen. ,,Kinderen werden daar opgevoed om het beste van zichzelf te laten maken. Niet voor jezelf, maar voor de stam.”

Wat de hoogleraar betreft zouden we kinderen veel meer uit zichzelf laten groeien. Veel  opvoeders zien kinderen als actoren die zelf niets willen of kunnen. Dit is onterecht, aldus Stevens. Elk mens, dus ook elk kind, heeft de intrinsieke behoefte om zich te ontwikkelen. ‘Al vanaf de geboorte is er de behoefte om  elk mens om competent te worden, en zelf te kunnen, maar nooit alleen, altijd in relatie om met hulp van anderen. Elk kind is toegerust voor zijn eigen ontwikkeling ‘

Een leerkracht zou de voorwaarden moeten scheppen, in plaats van sturen.  ‘Onze taak is om wat er aan mogelijkheden ligt, op te roepen en om er mee te werken.’

Spelen is ook leren, gaat hij verder. Volwassenen kunnen wel in de buurt zijn, zichtbaar of onzichtbaar. In het vrije spel leren kinderen zichzelf kennen. Het gaat om het verantwoordelijk zijn voor vrijheid, omgaan met onverwachte situaties, rekening houden met anderen. Kinderen worden als spelend geconfronteerd met werkelijkheid zoals die is.

Al spelend leren kinderen door ervaringen met hun lijf en met hun emoties. Wat doe je als iets niet lukt, of iemand je een moeilijke vraag stelt. De krachtigste leerweg is de confrontatie met de werkelijkheid zoals die is. ‘Waarop en wie je kan rekenen, onder welke voorwaarden.’

Moedige mensen

Om kinderen zich (weer) goed te laten ontwikkelen, zijn moedige mensen nodig, benadrukt Stevens diverse keren.  Er zijn mensen nodig die durven op te staan in een overgeorganiseerde samenleving.  Een boodschap die ook in de andere bijdragen van die dag doorklonken(lees hier meer), en natuurlijk ook in het ter gelegenheid van dit symposium uitgebrachte boek ‘Het laatste kind op straat’.

MEER LEZEN?

Blog: Opgesloten in formats en leerdoelen

Blog: Een frisse kijk op kinderen die eeuwenoud is

Blog: Kinderen kinderen laten zijn (Over Pars-Playwork)

Aanbod: Natuurclubs en workshops

INTERESSANT?

Schrijf je hier in om telkens (maximaal eens in de twee weken) een mailtje te ontvangen als ik een nieuw bericht heb geplaatst.

En deel dit bericht gerust! Dit kan makkelijk met de knoppen hieronder.

0 0 votes
Artikelbeoordeling
Abonneren
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments