Het idee dat Nederlanders hun zomervakantie van twee of drie weken in Nederland doorbrengen, is een achterhaald concept. Dat hoorde ik een tijdje terug op een bijeenkomst iemand in de wandelgangen zeggen (ik weet helaas niet meer waar en wie…).

Al langer hoor en lees ik dat het een trend is mensen vaker, maar korter op vakantie gaan. Betekent dat dan ook dat de lange zomervakantie in Nederland uit de gratie raakt? Dit onderwerp intrigeerde me en ik ben in de cijfers gedoken.

Ik vond een wat oudere (2011), maar nog zeer interessante presentatie van Kees van der Most van NBTC-NIP research over de toekomst van de binnenlandse vakantiemarkt.

Meer geld voor buitenlandse vakanties

In 1980 gingen we nog vaker in Nederland dan in het buitenland op vakantie (11,4 miljoen keer ten opzichte van 7,8 miljoen keer). Hoewel we minder naar het buitenland gingen, gaven we toen ook al meer geld uit aan buitenlandse vakanties. Dit komt natuurlijk mede door de reiskosten en de langere duur van de vakantie.

Uit recente cijfers  van CBS/Statline blijkt we ondertussen iets vaker vakantie in het buitenland zijn gaan vieren, zie onderstaande grafiek. Het verschil is trouwens niet zo groot.

vakanties Nederlanders

Bron gegevens: Statline CBS

Maar de uitgaven voor die vakanties laten een groter verschil zien. Het vakantiebudget is de afgelopen jaren flink gegroeid. De binnenlandse markt profiteert hier maar mondjesmaat van.

Bron gegevens: Statline CBS

Het gestoei met cijfers werd nu interessant. Ik dook er verder in om een verschil te kunnen maken in korte vakanties (maximaal 3 overnachtingen) en lange vakanties. Want dat was de vraag: zijn lange vakanties in Nederland achterhaald?

Het blijkt inderdaad zo dat er minder lange vakanties in Nederland worden gevierd, maar ondertussen is dit nog wel steeds een kleine helft van alle vakanties die Nederlanders in eigen land doorbrengen. Het aantal korte vakanties in Nederland is iets toegenomen.

Tegelijkertijd stijgt het aantal lange vakanties naar het buitenland flink, terwijl het aantal korte vakanties in het buitenland nauwelijks veranderde.

Bron gegevens: Statline CBS

Zomervakantie in Nederland nog in trek

Conclusie: het is inderdaad een trend ons eigen land vaker in trek is voor een korte dan voor een lange vakantie, maar nog steeds is een kleine helft van het aantal vakanties dat in Nederland wordt doorgebracht de lange vakantie.  Dus de grote zomervakantie is Nederland is nog niet passé.

Tegelijkertijd zien we dat wij Nederlanders erg van vakantie houden en dat onze uitgaven flink zijn gestegen, maar dat de binnenlandse markt daar maar heel weinig van profiteert.

Zet deze trend zich door?

fietstocht senioren

Foto: Fotolia/ Jenny Sturm

Minder gezinnen, meer senioren

Wat bevolkingsopbouw betreft, zijn er twee tegengestelde krachten aan het werk. Het aantal gezinnen met jonge kinderen, traditioneel  de grootste doelgroep voor de lange vakanties in Nederland slinkt, maar tegelijkertijd groeit het aantal actieve senioren nog veel harder.

Korte vakanties in Nederland zijn aantrekkelijk voor senioren, hier ligt dus een interessante groeimarkt.

In de presentatie uit 2011   worden al  wat interessante suggesties gedaan om een korte vakantie in eigen land nog aantrekkelijker te maken. Doorbordurend en verder fantaserend kom ik op de volgende ideeën om ook de binnenlandse markt te laten profiteren van de vakantieminnende Nederlander.

  • Focus op senioren Belicht de voordelen van een korte vakantie in Nederland, zoals lekker er uit, maar toch vertrouwd; gezellig, vele mogelijkheden om lekker te wandelen en fietsen, cultuur te bekijken, weinig reistijd, etc.
  • Beter inspelen op de vraag van de gast om in korte tijd veel te beleven. Faciliteer je gast bij zijn vakantie, help hem of haar met invullen van de activiteiten, bijvoorbeeld in samenwerking met andere organisaties of bedrijven. Kijk verder dan alleen de overnachting. Help je gast met kiezen wat hij of zij het beste kan doen, biedt bijvoorbeeld een bucket-lijst.
  • Laat in je communicatie zien wat er buiten het hoogseizoen, liefst het hele jaar door, te beleven is. Communiceer de speciale momenten van het jaar. Verzin en/of organiseer extra, speciale activiteiten in rustige seizoenen. De verblijfsrecreatie wordt een jaarrond-bedrijf!
  • Geef mogelijkheden voor flexibel boeken, dus niet alleen een weekend, week of midweek.
  • Speel flexibel in op de diverse samenstellingen van gezelschappen. De ene keer gaan drie generaties met elkaar op stap, de volgende keer een senioren-vriendinnengroep etc. Ik kom nog veel communicatie tegen die uitgaat van het gezin als hoeksteen van de recreatie, dit verandert snel.
  • Zorg voor meer beleving. Maak duidelijk wat de gast bij jou allemaal kan beleven op het gebied van cultuur en natuur, biedt arrangementen, laat wandelingen en fietstochten op maat vanuit de locatie maken of laat ze verrijken met extra verhalen en interessante informatie. Denk niet alleen aan de platgetreden paden, maar ook aan nog onontdekte ‘pareltjes’ in je omgeving.
  • Wees gastvrij. Misschien een open deur, maar onderzoek wijst uit dat consumenten dit niet altijd voldoende vinden. Laat dit niet de reden zijn dat gasten niet bij jou komen!
  • Verbeter je horeca-aanbod. Nederlandse consumenten (en buitenlanders nog meer trouwens) zijn kritisch op de prijs-kwaliteitsverhouding van de Nederlandse horeca. Bied dus iets bijzonders, extra beleving, of serveer streekproducten.

Meer lezen: