Mensen willen steeds meer geholpen worden met het bedenken en regelen van een vakantie of dagje uit. Dit hoor en zie ik dagelijks om me heen. Bij voorbeeld een fietsenverhuurster die ziet dat arrangementen, na de economische recessie van de afgelopen jaren, nu weer ‘helemaal hip’ zijn. Zolang mensen zelf wat te kiezen hebben.

En trendwatcher Tessa aan de Stegge zei het een paar weken geleden ook al op het event Leisure in Business van Stratech (zie mijn vorige blog): ‘de zelforganiserende reiziger wil graag geholpen worden met het samenstellen van zijn eigen avontuur, en tegelijkertijd het idee hebben dat hij of zij het zelf heeft gecreëerd.’

Angst voor avontuur?

Sommige mensen maken zich zorgen over deze trend. Bijvoorbeeld de hoofdredacteur van Wandelmagazine Op Lemen Voeten. In het redactioneel commentaar van het laatste nummer ziet hij in deze trend een angst voor avontuur.

‘We durven minder, niet meer, dan vroeger. We verwachten dat onze buitenbeleving maakbaar is, verrassingen mijden we als de pest’’, schrijft hij.

,,Hoe is het anders te verklaren dat, sinds bijvoorbeeld het Sauerland routes in zijn uitgebreide wandelnetwerk aaneen heeft geregen tot een uniforme Roothaarsteig, de zomerreserveringen weer als een trein zijn gaan lopen, terwijl de jaren daarvoor de klad erin zat?’’, vraagt de hoofdredacteur zich af.

Of gemak en service?

Ik vraag me af of deze trend inderdaad wordt veroorzaakt door de angst voor het avontuur. Willen mensen niet gewoon meer gemak en service? Omdat ze een druk leven hebben én geld kunnen uitgeven om sommige dingen uit te besteden?

Ik bak mijn eigen brood ook niet. Niet omdat ik bang ben dat het mislukt (wat overigens best mogelijk is), maar omdat ik er geen tijd voor over heb en het niet zo leuk vind om te doen. Datzelfde geldt voor talloze andere klussen, van het huis schilderen tot de belastingaangifte doen.

bread-670753_1920 (1)Natuurlijk, je kan het in principe allemaal zelf, maar er is toch niks mis mee als je er voor betaalt dat het voor je gedaan wordt? Dat mensen het doen wiens alledaags werk het is, waardoor ze het meestal een stuk beter kunnen? Dat zij daar een boterham aan verdienen?

Het beste uit de vakantie halen

Ik geloof erin dat we mensen een nóg leukere vakantie kunnen beleven, als we ze helpen om het beste uit de vakantie te halen. Door ze persoonlijke tips en adviezen te geven. Of ze arrangementen op maat aan te bieden.

Of door de gasten folders te geven met de meest speciale plekjes van de streek. Of de tien dingen die ze gedaan moeten hebben. Of geef ze een wandelroute, fietsroute of speurtocht op maat.

Bijvoorbeeld naar een boerderij hoe ze kunnen zien hoe de koeien worden gemolken en hoe kaas wordt gemaakt.Of welke sporen de roerige geschiedenis hier heeft achtergelaten.

Of plekken waar ze een bijzondere liefdesgeschiedenis kunnen herbeleven. Of gebieden waar ze bijzondere planten of dieren kunnen spotten die alleen hier voorkomen.kaartlezengesneden
De wandelredacteur vindt dat je behalve een goede kaart (en een goede conditie en goede spullen) niks nodig hebt. Dan komt het avontuur vanzelf. Dit kan zeker, zeker voor de doorgewinterde wandelaar die avonden studeert op internet, in boeken en op kaarten.

Maar veel mensen hebben of nemen hier geen tijd voor. Bovendien is het vaak best lastig van te voren te weten waar het mooi is, en om überhaupt een kaart te lezen (zeker nu we de TomTom’s gewend zijn). Dan maar geen avontuur?

Ik dacht het niet! Laten we er samen voor zorgen dat zo veel mogelijk mensen van de prachtige cultuur en natuur kunnen genieten. Je gasten hebben daardoor een veel leukere vakantie en dat straalt ook af op jouw accommodatie. Want ze zullen hun bijzondere belevenissen ook gaan delen met vrienden en kennissen, live en op Social Media.

Hoe zorg je ervoor dat gasten van de omgeving kunnen genieten? Wat voor plannen heb je? Deel je ervaringen en ideeën hier! Want we hebben de gast veel te bieden!