Uw gasten komen zelden voor uw kampeerplek of bungalow op zich, maar vooral voor de omgeving en wat ze daar kunnen beleven. Dat blijkt uit mijn eerste ronde gesprekken  met eigenaren en managers van campings en bungalowparken.

Omgeving verkopen

,,Ik moet de omgeving verkopen om de overnachtingen te verkopen’’, zo vatte één van mijn gesprekspartners het krachtig samen. En zelfs bij een heel groot park, met  allerlei voorzieningen waarmee de gasten zich het grootste deel van de vakantie op het park zelf vermaken, blijkt de omgeving van belang. ,,Voor de eerste boeking komt de gast vooral op het ruime aanbod op het park zelf af, maar nu ze gezien hebben wat er allemaal in de omgeving te beleven valt en willen ze beslist nog een keer terug’’, vertelde de marketing- en salesmanager.

Watermolen van Oploo (NB)

Watermolen van Oploo (NB)

Sommige gebieden hebben het voordeel (of nadeel) dat ze bij de consument al direct een beeld oproepen van wat ze daar kunnen verwachten. Dit beeld spreekt de consument aan of niet, en op basis hiervan is de keuze vaak al gemaakt.

Welk beeld roept uw gebied op bij de consument? Bent u er blij mee, of juist niet? U bent geen willoos slachtoffer in deze beeldvorming. Met uw marketing en communicatie heeft u er invloed op. U kunt het bestaande beeld benutten en versterken, maar u kunt met een krachtige boodschap juist ook een ander beeld scheppen (mits natuurlijk op de realiteit gebaseerd, anders creëert u alleen maar teleurstelling).

Gebruik de parels in uw omgeving

Het beeld van uw omgeving maakt u door de pareltjes uit uw regio te gebruiken. Prachtige, verrassende plekjes met verhalen die er op wachten ontdekt te worden door uw gast. Bijvoorbeeld bos met eeuwenoude bomen, of  authentieke boerderijen waar je de typische producten uit de streek kan proeven. Of supergoede plekken om te vissen, of om wild te spotten. Of eeuwenoude geschiedenis die nog kan zien en voelen.

Als u deze ‘parels’ uit uw omgeving consequent in uw communicatie gebruikt, wordt het duidelijk hoe bijzonder het bij u is. Zodat uw gasten juist bij u gaan boeken. En als u het uw gast nog makkelijker maakt om van deze parels te genieten, dan heeft u echt goud in handen.

????????????????????????????????????

Een voorbeeld van een pareltje. Een middeleeuws Mariabeeld met een bijzonder verhaal (Oostrum, L)

Help uw gast, zodat hij of zij niet zelf hoeft uit te vinden waar hij streekproducten kan kopen, wild kan spotten, kan vissen, of wat dan ook. Als u hiervoor bijvoorbeeld op maat gemaakte brochures of fiets- of wandelroutes voor aanbiedt, zal uw gast zich nog meer verwend.

Bovendien heeft uw gast een nog leukere vakantie omdat hij meer tijd over heeft om leuke dingen te zien en te doen.

Vaak vallen die parels in eerste instantie niet zo op. Laat staan de verhalen die erachter zitten. Door dit zichtbaar te maken en op een makkelijke manier aan te bieden, zullen uw gasten er meer van zien en van beleven. Waardoor ze een nog leukere vakantie hebben en nog meer tevreden zijn over hun verblijf.

En ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat supertevreden gasten de toekomst van uw bedrijf zijn. Zij zullen u bij anderen aanraden en zelf nog een keer terugkomen.

Dus: gebruik uw parels en laat ze zien en laat ze beleven! Zodat de gasten bij u gaan boeken én super tevreden zullen zijn. En ik kan u natuurlijk helpen om deze parels op te sporen, zichtbaar en beleefbaar te maken!

Meer info: