Als ik vertel dat reviewsites als zoover en Tripadvisor belangrijk voor je zijn, dat je gasten vooral hier op af gaan of ze wel of niet boeken, vertel ik je natuurlijk niks nieuws.

Kieskeurig meldt bijvoorbeeld dat 96% van de mensen zich laat beïnvloeden door reviews. Uit Engels onderzoek blijkt bovendien dat dit bij vakanties het sterkst is. Een kwart van de mensen baseert hun vakantiebeslissing op reviews, voor boeken en muziek is dat bijvoorbeeld maar 8 procent.

Maar daar wilde ik het nu niet over hebben. Want ik denk dat die sites nog een verborgen, stille kracht in zich hebben, waar nog weinig gebruik van wordt gemaakt.

Niet alleen scores

De reviews van je gasten bevatten niet alleen scores in cijfers. Meestal schrijven ze ook een stukje tekst met hun ervaringen. En juist die teksten zijn heel erg waardevol.

Want al lezend in die stukjes, en vooral tussen de regels door lezend, krijg je een goed beeld wat je gast zoekt, wat hij gevonden heeft, maar ook wat hij niet gevonden heeft.

Je krijgt  een beeld welke behoeftes achter de eerste behoefte kunnen liggen. Op zo’n manier leer je je gast op een makkelijke manier goed kennen.

Ideeën voor teksten

En wat ook heel waardevol is: de beschrijvingen van je gasten geven je ideeën voor teksten die je kan gebruiken op je website en Social Media. Dit zijn kennelijk woorden die je gasten gebruiken. Gebruik die woorden ook, dan zal het veel meer aanspreken.

Een voorbeeld dat ik tegenkwam op de website en Zoover-recensie van een bungalowpark.

Bijna alle bungalows zijn voorzien van vaatwasser, wasmachine, droger, magnetron en draadloos internet (gratis).

Dit staat ergens in een bescheiden hoekje van de website.

Maar als ik naar de Zoover-recensies kijk, dan zijn mensen razend enthousiast over vooral de wasmachine en droger. Niet dat dit nu op zich zulke opwindende apparaten zijn, maar iemand schrijft bijvoorbeeld:

‘’Een wasmachine en droger is zooww handig als je terug komt van het strandje/zwembad en je de boel weer schoon en droog hebt voor een volgende zwembeurt’’.

Die wasmachine en droger lijken dus misschien een detail, maar voor gezinnen met kleine kinderen dragen ze duidelijk bij aan het vakantiegeluk. Dus omschrijf niet droogjes de voorzieningen op je park, maar juist het effect wat het op je gasten heeft.

Dus bijvoorbeeld iets als: overdag lekker zwemmen en ’s avonds gooi je je zwemspullen gewoon in de wasmachine en droger, klaar voor een volgende zwembeurt.

Je ziet bijvoorbeeld ook terug dat gasten het heel fijn vinden om op een goede manier welkom te worden geheten:

Ontvangst was dik in orde, wachten voor het inchecken, koffie of thee aangeboden of evt. een appel. Kids werden bezig gehouden.

Onze aankomst op het park was met warme chocolademelk en glühwein we voelden ons zeer leuk welkom zo, personeel was erg vriendelijk!

Verder gaat het in recensies erg vaak over de WIFI. Een goede WIFI-verbinding, bij de prijs inbegrepen, is noodzakelijke voorwaarde voor een geslaagde vakantie geworden, maar dit is toch nog (te) vaak niet in orde.

Wat vinden gasten van je gebied?

Je kan recensies ook goed gebruiken om er achter te komen waarom de gasten juist naar jouw gebied komen. Deze woorden kan je weer in je communicatie gebruiken. Zodat je juist die gasten aantrekt die het meest van jouw gebied zullen genieten.

Voor het Dwingelderveld (Dr) vond ik bijvoorbeeld:

‘Je komt helemaal tot rust’,. ‘Het voelt als thuiskomen, het is gemoedelijk’. ‘Rustgevende Drentse dorpjes’, ‘Indrukwekkend.”De heide, vooral de uitgestrektheid is ongelooflijk’, ‘Natuur, stil, echt donker’.

Voor je website zou je er van kunnen maken: Thuiskomen in het gemoedelijke Drenthe met zijn indrukwekkende en uitgestrekte natuur. Waar het nog echt stil is.

Laatst zocht ik dat ook voor het Drents Friese Wold uit. Daar blijken vooral mensen naar toe te gaan die het erg fijn vinden om geen andere mensen tegen te komen. Die hun ‘hoofd willen leegmaken’ in een bijna oneindig oerlandschap.

Iemand schreef bijvoorbeeld:

Voor de echte natuur liefhebber is dit een uniek gebied met bos, heide en vennen. Hier heb je het gevoel dat je echt uit de bewoonde wereld bent. Genieten!

Tegelijkertijd zie je meteen ook welke gasten misschien maar niet naar jouw gebied moeten komen. Als je van gezelligheid en leuke terrasjes houdt, kan je misschien beter niet naar het Drents Friese Wold toegaan, want het kan wel eens lang duren voor je die gezelligheid tegenkomt.

Mooi verwoord vond ik dan ook deze recensie:

Ik heb niet veel met door de wind kromgebogen kreupele bomen, sompig gedras. Je kunt je zo voorstellen dat Maarten Toonders krochtige gedrochten borrelend uit het zwarte water omhoog stijgen. Depressieve boel!

Kortom, ga binnenkort even een uurtje achter de computer zitten en duik je reviews over jouw locatie én je omgeving in. Wedden dat je daar heel wat uit haalt?

Ik ben benieuwd wat jij in de reviews hebt gelezen, en wat je er mee doet voor je eigen communicatie. Laat je het even weten  (klik onder de titel van dit blog op het tekstwolkje). Alvast bedankt!

Meer lezen: