Half december kwam de gastvrijheidssector met een plan om de sector een impuls te geven. Geconstateerd wordt dat Nederland heel veel moois te bieden heeft (de parels), maar dit nog veel beter zou kunnen inzetten om meer mensen een topbelevenis te kunnen bieden (een ketting).

Dit klinkt goed. Ik dook geïnteresseerd het rapport in. De materie is nauw verwant met wat ik met Buitenpaden doe: meer beleving uit de omgeving halen voor meer tevreden gasten.

Hongerig naar concrete oplossingen en ideeën word ik aanvankelijk nogal  teleurgesteld. Met mooie woorden worden de missie en de doelstellingen beschreven. Maar wat wordt er nu concreet bedoeld?

Bij de beschrijving van 11 sleutelprojecten wordt het interessanter. De sleutelprojecten vormen een selectie van alle ideeën die de sector heeft aangedragen. Helaas zijn het, zoals ik eerst wel dacht, geen concrete projecten. De sleutelprojecten zijn nog projectideeën die de komende maanden verder worden uitgewerkt en vanaf april worden uitgevoerd.

Nog even geduld, dus. Toch is het interessant om een aantal van ‘Sleutelprojecten’ nader te bekijken.

Sleutelproject 1: Gastvrijheid verdient het zelf

Dit is een project om kansrijke verdienmodellen te ontwikkelen, zodat regio’s, ondernemers en organisaties nieuwe gastvrijheidsbelevingen rendabel kunnen exploiteren.  Het onderzoeksinstituut  CELTH  (Centre of Expertise Leisure, Tourism and Hospitality, een initiatief van de Hogescholen NHTV, HZ en Stenden) is trekker van dit project.

Ik ben benieuwd naar de uitkomsten. Want ideeën voor belevingen zijn er genoeg, maar de centrale vraag is altijd: ‘Wie gaat dat betalen en wie krijgt de inkomsten’. Helemaal als er samengewerkt wordt met organisaties binnen en buiten de sector. Het lijkt soms alsof iedereen op elkaar wacht, en dan schiet het dus niet op….

Ik hoop dat aansprekende voorbeelden uit dit project helpen om meer vaart en daadkracht in samenwerkingsprocessen te brengen.

Aan de andere kant: het kenmerk van huidige verdienmodellen is juist dat ze zo snel veranderen. Dit is één van de ontwikkelingen die trendwatcher Bakas aanstipte in zijn boekje over trends voor 2015 (zie mijn vorige blog). Het kan dus zijn dat we straks verdienmodellen te zien krijgen, die al weer achterhaald zijn op het moment dat ze gepubliceerd worden.

DSC_2966Sleutelproject 6: Effectieve binnenlandmarketing

Al het moois dat Nederland te bieden heeft, moet beter toegankelijk en beleefbaar worden gemaakt, zo is de gedachte. Een toekomstige bezoeker moet op basis van het aanbod een dagtrip of een vakantie op maat kunnen samenstellen.

Hoe die toekomstige bezoeker dat dan zou kunnen regelen (digitaal?), werd me niet helemaal duidelijk. Wat ik wel lees, is dat er geen centrale landelijke aanpak komt, omdat er (nog) geen draagvlak voor is.Het idee is om dit vanuit de regio of regio’s aan te pakken, maar hoe of wat blijft voor mij wat vaag.

Trekkers van dit project zijn NBTC Holland Marketing, VVV Nederland en de ANWB.

Sleutelproject 7: Schaalsprong routerecreatie

Met een uitgebreid netwerk aan fiets- wandel- en vaarroutes heeft Nederland goud in handen. Maar om dit goud te verzilveren zijn investeringen nodig, waarschuwt het rapport. De continuïteit is in gevaar. Daarnaast is de informatie versnipperd en is er nog te weinig aandacht voor dit onderwerp in de internationale promotie.

Een belangrijk punt, die routerecreatie. Overheden en  natuurorganisaties bezuinigen op onderhoud. Dit wordt niet meteen zichtbaar, maar het is wel iets dat sluipenderwijs de beleving aantast.

Een acuter probleem is misschien wel het versnipperde aanbod. Het is niet makkelijk om snel een overzicht te krijgen welke wandel-, fiets- of vaarroutes ergens zijn, en als je dan meer wil weten, lukt het vaak niet om er gerichte informatie over te vinden. Met het gevolg dat veel routes onbekend, en dus onbemind blijven.

Tegelijkertijd lijkt me het een enorme klus om alle routes, zowel de landelijke, regionale als ook lokale routes, in één systeem onder te brengen dat ook nog eens makkelijk toegankelijk is voor de recreant en toerist.

Wat kunnen ondernemers doen?

De resultaten van de Sleutelprojecten laten dus nog even op zich wachten. Ondertussen kunnen we, in het klein, zelf ook al aan de slag. Bijvoorbeeld op het gebied van nieuwe verdienmodellen en samenwerkingsvormen.Goede ondernemers zijn hier al continue naar op zoek, door om zich heen te kijken welke kansen zich voordoen.

Samenwerken met anderen is een kwestie van langere termijn. Maar individuele ondernemers kunnen ook al veel doen. U kunt als vrijetijdsondernemer uw gasten op weg helpen in het doolhof van het aanbod van attracties, activiteiten en routes. Zodat u uw gasten alvast helpt om van die mooie parels een schitterende ketting te maken.

Juist door een selectie te maken uit wat er allemaal in de buurt is te doen, kunt u uw gast meerwaarde bieden. Op basis van zijn of haar voorkeuren, de plek en de tijd in het jaar. Niet via een gelikt digitaal systeem, maar gewoon in een gesprek, van mens tot mens.

U kunt ook op een eenvoudige en relatief goedkope manier nieuw aanbod voor uw gasten ontwikkelen, zoals een spannende speurtocht voor het hele gezin, of een fietstocht langs boerderijen in de buurt waar streekproducten kunnen worden gekocht. Of die manier zorgt u voor een echte belevenis voor uw gasten.

Datzelfde geldt ook voor het geven van informatie over fiets- wandel- en vaarroutes. Het aanbod is enorm  en verspreid over tal van organisaties en overheden. Er is niet één website of plek waar het totale aanbod gebundeld is.

U kunt de routes in uw directe omgeving inventariseren, zodat u uw gasten hierover kunt informeren en op weg kunt helpen. Aanbod is er vaak genoeg, maar gasten kunnen het niet vinden. U kunt u gasten ook helpen door het aanbieden aanloop- en aanfietsroutes vanuit uw locatie.

U hoeft dus niet te wachten totdat de ‘knappe koppen’ een centraal systeem van alle belevenissen of routes hebben ontwikkeld, of slimme verdienmodellen hebben bedacht. U kunt gewoon zelf aan de slag om zo de concurrentie een stapje voor te zijn.

Meer lezen: