‘Uw verhaal is geld waard’. Dat was het thema van de Netwerkdag Plattelandstoerisme van gisteren (25 maart). Het gaat om je eigen, speciale, onderscheidende en authentieke verhaal. Die boodschap is er wel ingepeperd.

Adrie Bossers, bestuurder van de LTO-vakgroep Multifunctionele Landbouw, opende er al mee. Tussen 2007 en 2013 is de omzet van het plattelandstoerisme spectaculair gegroeid met 60%. De laatste twee jaar is die groei gestagneerd, maar met bijna 0,5 miljard omzet een serieuze bedrijfstak en belangrijk voor de lokale economie, aldus Bossers.

Het grote aanbod, en de recessie speelt de sector partner. ,,Je moet je daarom goed van de rest weten te onderscheiden”. aldus de bestuurder.

DSC_1997Jezelf onderscheiden was ook een terugkerend thema in het verhaal van Harald Droste, één van de sprekers. Hij liet de ene gekke na de andere opvallende concepten zien. Bijvoorbeeld trekkershutten op palen, midden op het boerenland of in een natuurgebied (landschapshotel). Of de oerboerderij, een groepsaccomodatie die weer helemaal teruggaat naar de eenvoud. ”Loopt als een trein”, aldus Droste, ”want bijzonder hoeft niet luxe te zijn.”.

Voor Ria Joosten, zakenvrouw van het Jaar 2014, winnares van de Prix Veuve Clicquot, betekent bijzonder zijn, juist wel ‘high-end’. Zij ontwikkelde een luxe groepshotel, ingericht met topkwaliteit meubelen. ‘Geen Ikea-spul’, aldus Joosten.

Na 6 jaar ziet het er allemaal nog tiptop uit, vertelde ze. ,,Mensen die op dit niveau boeken, laten het ook op die manier achter’’, is haar ervaring. ,,In wat je doet, moet je onderscheidend zijn, en voer dat ook door tot in de kleinste details”, is haar visie.

Droste: ,,Authentiek zijn betekent ook dat je niet iedereen te vriend kan houden. Je trekt vanzelf gelijkgestemde mensen aan. En je moet je verhaal blijven uitleggen. Zo serveren wij in dit jaargetijde geen sla, komkommer en tomaat. Omdat we alleen werken met lokale boeren en tuinders en geen producten uit de kas willen. Dat zal niet iedereen aanspreken, maar dit is ons verhaal’’.

Ook Ria Joosten benadrukte dat het erg belangrijk is dat je een duidelijke visie ontwikkelt. ,,En dat doe je niet tussen de soep en de aardappelen, maak hier tijd voor vrij. En schrijf je visie op. Want anders verandert die elke dag’’.

IMG_0345In het verhaal van Marcel Vijn, onderzoeker Stad-Land Relaties bij Wageningen UR, kwam vooral naar voren dat het plattelandstoerisme meer mag opvallen op internet. ,,Ruim 80% van de mensen oriënteert zich via internet, dus daar moet je zichtbaar en vindbaar zijn. En dat is nog vaak niet het geval.”

Het kan zitten in kleine dingen, stelt Vijn. ,,Vaak is niet direct te zien of een accommodatie in een bepaalde periode vrij is. Mensen haken dan af, en gaan verder zoeken. Een gemiste kans.’’

Ook zouden de plattelandsondernemer meer aandacht mogen geven in het proces voor en na het verblijf. Zij zijn heel druk om de gast het prima naar de zin te maken als die er is, maar ervoor en erna zijn ze er soms wat minder attent.

Om dit te verbeteren is een stappenplan ontwikkeld: ‘Gasten vinden, gasten binden’. Op de netwerkdag liep Vijn heel snel door dit stappenplan heen, maar gelukkig deelde hij achteraf de brochure uit, zodat iedereen dit nog eens kan nalezen (een digitale versie vindt u hier.

In de workshop die ik zelf gaf, ging het vooral over het communiceren van je eigen verhaal. Als ‘stadse’ met grote belangstelling voor het ‘agrarische’ liet ik zien dat het bijzondere van plattelandstoerisme juist in de schijnbaar gewone dingen zit, dingen die voor mensen uit de stad niet gewoon zijn.

Bijvoorbeeld iedere morgen een rondje maken om de dieren te voeren, kinderen zich urenlang vermaken met simpele middelen, kinderen die lekker op hun skelter kunnen rondracen zonder dat de ouders doodsangsten uitstaan.

Bij de communicatie moet je uit gaan van de belevingswereld van de gast. Wat betekent het voor hem? Zo raadde ik de mensen aan hun teksten op de websites aan te passen. Dus niet: we hebben een melkveehouderijbedrijf met 70 koeien, maar bijvoorbeeld: u kijkt uit op de weilanden, waar onze 70 koeien vredig grazen en voor u de romige melk maken die u bij het ontbijt kunt proeven.

Om je te onderscheiden hoef je dus niet persé iets heel geks, luxe, anders of primitiefs aan te bieden. Je eigen authenticiteit is bijzonder. Joyce de Visser van Minicamping ‘De Visser’ in Zoutelande verwoordt dit in het hiervoor genoemde stappenplan heel treffend: ,,De kunst is om jezelf te blijven. En als je lang genoeg jezelf blijft, word je vanzelf bijzonder.’’

Meer lezen: