In mijn vorige blog schreef ik al dat de senioren een steeds interessantere doelgroep voor de binnenlandse vakantiemarkt zijn. Er komen minder gezinnen, traditioneel de groep die de ‘grote’ vakantie in Nederland doorbrengt. Het aantal senioren groeit sterk, en zal nog sterker groeien.

Deze groep heeft vaak het geld om meerdere keren per jaar met vakantie te gaan en doet dat dan ook.

Het NBTC-NIPO  dit meldde in januari al, bij de start van een uitgebreid onderzoek naar de seniorenvakantiemarkt, dat deze groep vaker dan de gemiddelde Nederlander met vakantie gaat en dat deze groep ook nog eens groeit.

Foto: Fotolia/highwaystarz

Hoe kan je profiteren van deze ‘grijze golf’? Al surfend op internet verzamelde ik de volgende 20 tips bij elkaar, met in de kolom ernaast, ideeën van mij voor een praktische uitwerking.

HoePraktische tips
Voor vakanties gaan senioren vooral af op artikelen in tijdschriften en veel minder op TV-programma’sDus zorg voor Free Publicity (maak persberichten voor bijzondere momenten in het jaar, bijv. schapen scheren, asperges etc).
Als de bestemming gekozen is, oriënteren senioren zich op de bestemming via internetWeest je gasten van dienst in het invullen van hun vakantie, bijvoorbeeld door bij de boeking, of een aantal weken van te voren een mail te sturen met leuke wandelingen, fietstochten, of andere uitjes
Senioren houden van kwaliteit en zekerheid. Ze winnen vooraf uitgebreid informatie in.Straal je kwaliteit en betrouwbaarheid uit in je communicatie. Vermeld overal op je website je telefoonnummer.
Senioren houden van natuur in eigen land en gaan meestal wandelen en vaak ook fietsenPrachtige mogelijkheden voor parken en campings in de natuur. Laat de mogelijkheden op website en social media goed zien (met foto’s van senioren aan de wandel/op de fiets, zodat ze zichzelf daar al zien genieten). Dit kan je nog meer uitbouwen door routes vanuit je eigen locatie aan te bieden langs de mooiste plekjes.
Senioren gaan met vakantie om het samenzijn en de gezelligheid (65%) ende rust en ontspanning (62%)Benadruk deze aspecten in je communicatie,bijv. gezellig samen fietsen, terrasje pakken, etc.
Senioren gaan regelmatig met ouders, kinderen en/of kleinkinderen op vakantie. In tweederde van de gevallen hebben de 50plussers het initiatief genomen voor de famiievakantie, huwelijk of jubileum, is in 21% van de gevallen de aanleiding voor de familievakantie.Bedenk of je je op deze multigeneratievakanties wil richten, indien ja, pas (een deel) van je accomodaties aan en bied boekingen op maat. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om een aantal plaatsen/bungalows of chalets naast elkaar te boeken.
Senioren nemen de tijd voor beslissingen Dit houdt in dat kreten als ‘dit aanbod geldt slechts tot…’, de’laatste kamers’ niet prettig overkomen. Ze boeken gemiddeld door zo’n 80 dagen voor vertrekHoud je marketing en communicatie rust, probeer geen beslissingen te forceren.
Senioren zijn zuinig, soms superzuinig, als het gaat om alledaagse aankopen. Maar als ze iets echt graag willen, betalen ze daar ook royaal voor.Laat zien wat er zo speciaal bij jou is, wat ze alleen bij jou kunnen beleven. Voor iets bijzonders, iets dat juist niet voor ‘iedereen’ is, zullen ze wél willen betalen.
Senioren zijn geen koopjesjagers op vakantiegebied. Twintig procent maakt er vaak of altijd gebruik van, maar het grootste deel (46%) geeft aan er soms wel of soms geen gebruik van te maken. 31% maakt nooit gebruik van aanbiedingen.Dat is goed nieuws. Al s je ook nog eens aangeeft wat voor bijzonders de senior bij jou kan beleven, kan je een goede prijs vragen.
De senior gaat in zijn beoordeling steeds meer af op beoordelingssites, en dan vooral Zoover. 30% van de 50-plussers bezoekt wel eens een beoordelingssite en in 90% van de gevallen neemt men deze informatie ook mee in de keuze voor een vakantiebestemming/ -accommodatie.Zorg dat gasten de reviews invullen, stuur ze na thuiskomst een reminder met de link, en liefst nog een klein cadeautje o.i.d. als dank.
Senioren willen niet worden aangesproken op hun leeftijd; Ze voelen zich jong en actief.Vermijd dus de termen ‘senior’ , 50-plusser en ‘bejaard’. Laat in je communicatie fitte senioren zien die actief van het leven genieten.
Senioren waarderen serviceDenk na wat voor extra service je zou kunnen bieden. Bijvoorbeeld een haal- en brengservice naar het begin van een mooie wandelroute, boodschappenservice, etc.
Senioren stellen een persoonlijke aanpak op prijs, ook op het internet.Geef op je website en in social media advies, sta open voor vragen, geef op de locatie gerichte tips wat mensen kunnen doen.
Senioren willen blijven leren. Winkels en ook bibliotheken organiseren steeds vaker demonstraties en workshopsSpeel in op leergierige senioren met bijvoorbeeld een workshop natuurfotografie, vogelgeluiden, planten determineren, sterrenkijken etc.
Het belangrijk om de juiste snaar te raken. De eerste indruk is vaak doorslaggevend .Senioren wijzen een product of dienst veel vaker dan jongeren af als ze er geen emotionele reactie bij voelen.Praat met je oudere gasten, vraag door, kom er achter wat ze écht willen, en speel hier op in.
Senioren waarderen marketingboodschappen waarin liefdadigheid verpakt zit. Senioren zijn meer spiritueel gezind, geven meer om anderen.Denk na wat je zou kunnen doen in jouw omgeving, bijvoorbeeld een plaatselijke vogelwerkgroep steunen, of een ander goed doel en communiceer dit ook, Dit vinden ze mooi om te horen.
Senioren zijn trouwe gasten. Als ze eenmaal overtuigd zijn van de waaarde, dan blijven ze trouwZorg dat je gasten supertevreden zijn en daarom nog eens terug zullen komen.
Senioren moeten even wennen aan Apps, ze zijn huiverig om nieuwe Apps op hun telefoon te downloaden , ze zijn vooral bang voor hun privacy en identiteitsdiefstal. Als het kan, gebruiken ze op hun telefoon liever de mobiele website dan een App. Je moet dus eerst het gemak en het nut van de App aantonen, voordat je stapje voor stapje de senior kan verleiden hem te downloadenVraag je af of een eigen App voor je park of een camping een must is, of dat je de informatie en communicatie op een andere manier moet insteken. Als je voor een eigen App kiest, zorg er dan voor dat je gasten een beloning, cadeautje o.i.d.krijgen als ze de App installeren en activeren, anders zullen ze het waarschijnlijk uitstellen. Communiceer open duidelijk wat je met hun gegevens doet .
Senioren zijn meer online dan jongeren (27 uur per week, mensen tussen de 16 en 34 25 uur per week).. Ze houden van filmpjes zodat ze visueel niet te druk zijn en voldoende informatie bieden. 82 procent van de senioren gebruikt Sociale Media, het merendeel Facebook. Daarbij geven senioren meer aan hun netwerk door dan andere leeftijdsgroepen, vrouwen nog meer dan mannen. Ze delen hun ervaringen of verhaal met hun online-contacten en nemen hier de tijd voor.Zet mooie filmpjes op je Social Media en je website, zodat de voorpet alvast kan beginnen en ze die kunnen delen met anderen (die daardoor ook enthousiast worden)
Senioren nemen eerder aanstoot aan ruw taalgebruik, ze zijn hierin gevoeliger dan jongeren. Ze stellen prijs op zachtmoedigheid, subtiliteit en positieve emotionele waarden.Houd je communicatie positief, zachtmoedig en subtiel als je senioren wil aantrekken.