Vaak hoor ik geluiden als: wandel- of fietsroutes? Wat voegt dat toe? Er is al zo veel….

Maar u laat grote kansen voor uw bedrijf én uw gasten liggen, als u denkt dat u op dit gebied niets toe te voegen hebt, In dit blogbericht leg ik uit waarom. Zodat u ook de waarde weet van dit geheime marketingwapen en weet hoe u dit kunt toepassen.

Wandelen en fietsen onverminderd populair

Wandelen en fietsen zijn met stip nog steeds de meest populaire activiteiten in de vrije tijd van mensen, zie de onderstaande grafiek op basis van het ContinuVrijeTijdsOnderzoek (CVTO) van NBTC-NIPO Research.  Omdat zoveel mensen zo vaak wandelen en fietsen, is er dus vraag naar goede en leuke routes.

grafiekcvto

Marketing

Maar er is niet alleen een grote vraag naar routes, de routes kunt u ook benutten in uw marketing. Want als u duidelijk kan maken wat er zo bijzonder is aan uw locatie, met op maat gemaakte routes bijvoorbeeld, zullen de gasten sneller voor u kiezen.

Vorige week was ik bij een trainingsdag van het routeplatform RouteYou in Zuid-Limburg. Na deze dag zie ik nóg meer mogelijkheden.

Niet dat ik persé reclame wil maken voor RouteYou….Want  eerlijk gezegd vind ik het als gebruiker soms een vervelend platform vanwege de vele advertenties en de matige gebruiksvriendelijkheid (zie ook een eerder blog van mij op een andere website).

Maar toch…Het is wel het gratis platform met het grootste aanbod van routes in Nederland (en België) én er wordt veel gebruik van gemaakt.  RouteYou heeft per maand een miljoen bezoekers.

Sinds vorige week zie ik extra voordelen hoe u dit digitale platform kunt benutten om te zorgen dat mensen juist bij u boeken. In dit blog deel ik mijn inzichten met u.

Foto: Fotolia/Ivonne Wierink

 

Extra gasten door routes

Op de training werd het succesverhaal van een B&B in de Vlaamse Ardennen verteld. Zij hebben 7 wandelroutes, 7 fietsroutes en 1 racefietsroute ontwikkeld en op RouteYou gezet.

Er is een speciale pagina waarop de Bed&Breakfast wordt aangeprezen, zeg maar een soort homepage op de website van RouteYou. Op deze pagina kan je ook doorklikken naar de website en Social Media van de B&B. Onderaan deze pagina staan de routes die je vanuit deze B&B kan doen.

In minder dan een jaar tijd zijn de routes al ruim 3.500 keer bekeken en 460 maal gedownload. Vanuit RouteYou is ruim 130 maal doorgeklikt naar de website of Social Media van de B&B, vertelde Pascal Brackman van RouteYou. RouteYou zorgt dus voor extra bezoek aan de website en extra gasten.

Online boeken

Ik denk dat u dat nóg beter zou kunnen benutten. Want bij de genoemde B&B kan je gek genoeg niet online reserveren. Een gemiste kans volgens mij. Want op dat moment zitten mensen al achter hun laptop, tablet of PC om zich te oriënteren op een gebied, dan is de stap naar een online-boeking niet ver meer.

En je wil natuurlijk meteen weten of er op de beoogde plekken een kamer vrij is. (zie bijvoorbeeld een interessant onderzoek Saxion Hogeschool voor LeisureKing).

screenshotb&bHet aanbieden van routes via een platform als RouteYou levert dus nieuwe gasten op. Daarnaast kunt u gericht sturen op de doelgroep die u het liefste wil hebben. Heeft u vooral senioren die een paar dagen rustig willen wandelen en cultuur willen bekijken? Dan richt u de routes op deze doelgroep. Richt u zich op families die graag iets met elkaar kunnen doen, dan kunt u denken aan een speurtocht met speelse opdrachten.

Ook als mogelijke gasten direct op uw eigen website komen, heeft het aanbieden van routes een meerwaarde. U kunt uw routes namelijk doorplaatsen op uw eigen website (zie screenshot links). Zodat direct duidelijk is wat mensen bij u allemaal kunnen zien en beleven. Een extra trigger om daadwerkelijk te boeken.

Papier versus digitaal

Misschien denkt u: wacht eens even, maar is er wel zoveel vraag naar die digitale routes? Uit reacties van parken en campings merk ik ook vaak dat zij hun gasten het liefst nog een fysiek product willen aanbieden (zie ook recent artikel in het Recron-blad Recreactie

Ik verwacht dat digitaal en papier voorlopig nog wel naast elkaar bestaan. Maar het oriënteren op een vakantiebestemming gaat wel hoofdzakelijk digitaal, waarbij een routeplatform als RouteYou dus extra mogelijkheden biedt.

Overigens heeft RouteYou de mogelijkheid om de route met kaartje als PDF te downloaden en te printen. Een optie één op de drie bezoekers van RouteYou nog gebruik van maakt. Daarnaast kunt ook via RouteYou ook nog een gedetailleerde routebeschrijving of brochure (in PDF) los aanbieden, als gratis of betaalde optie.

Waar te beginnen?

U denkt nu misschien? Allemaal leuk en aardig, maar dit klinkt als een hoop werk! Waar moet ik in hemelsnaam beginnen? Hieronder vertel ik u stap voor stap hoe u dat voor uw bedrijf kan aanpakken. Maar u kunt ook contact met me opnemen voor een gratis adviesgesprek, waar we dit specifiek voor uw locatie kunnen bespreken. En ik kan ook alle werkzaamheden voor u doen.

Stappenplan Route als Marketingtool

1 Waar zit uw gast op te wachten?

Bedenk op welke route uw belangrijkste doelgroep het meest op zit te wachten, of vraag het uw gasten. Willen ze wandelen? En hoever? Vinden ze het belangrijk dat ze onderwerg ergens wat kunnen eten of drinken? Houden ze van natuur, of juist van cultuur? Zijn het fanatieke moutainbikers? Etc.

2 Wat is uw verhaal of thema?

Een verhaal of een thema moet mensen verleiden om de route te gaan doen. Beknopte, toegankelijke informatie is daarbij onontbeerlijk. In veel routes, vooral culturele wandelingen hebben daar last van, wordt een onstelpbare honger naar feiten en jaarttallen verondersteld. Niet zo interessant voor de gemiddelde bezoeker. Stem uw teksten daarom af op uw gasten.

3 Maak 2 of 3 routes (of laat ze maken)

Er is natuurlijk vaak al een groot aanbod van routes, bijvoorbeeld van de VVV of  natuurorganisaties. Maar de meeste routes starten niet bij uw voordeur, zodat gasten zelf hierin hun weg moeten vinden. Maak het uw gast gemakkelijk met routes die vanaf uw locatie starten. Wellicht kunt u ook (met toestemming) gebruik maken van routes van anderen en daar een kleine verandering in toepassen zodat die ook langs uw locatie komt.

4 Plaats de routes op RouteYou (of een ander platform)

Met een gratis account kunt u al routes maken en plaatsen op het platform. Denk aan een aansprekende titel (waar het verhaal of het thema in terugkomt, zodat mensen hier via zoekopdrachten op terecht komen). Er is ook een betaald Premium Account met meer mogelijkheden.

5 Maak van uw locatie een Point of Interest’(POI)

Als u van uw locatie een Point of Interest (POI) maakt, dan krijgt u een soort homepagina van uw locatie, binnen RouteYou.  Vanuit hier kunnen mensen doorklikken naar uw website of Social Media.

Het aanmaken van uw locatie als POI heeft nog een voordeel: u kunt daarmee ook opgenomen worden in routes van anderen, waardoor u nog weer een ander publiek aanboort.

6 Zet de routes ook op uw eigen website

Op uw website plaatst u met een ‘plugin’ doorlink naar de routes, zodat mensen die niet bekend zijn met RouteYou, ook uw routes kunnen bekijken, en aan de hand daarvan verleid worden om bij u te boeken.

Werkzaamheden uitbesteden?

Het maken van een goede route en het verzamelen van aantrekkelijke verhalen en informatie kost behoorlijk wat tijd. Daarnaast is er tijd nodig om dit op een juiste manier op het routeplatform te zetten en te ‘linken’ met uw eigen website of Social Media.

Kunt u uw tijd beter besteden? Laat het dan door mij doen. Ik kan al deze werkzaamheden voor u uitvoeren, terwijl u zich kunt concentreren op uw dagelijkse bedrijfsvoering. En de investering zal u zeker terugverdienen in meer gasten en dus meer omzet. Neem contact met me op om te praten over de mogelijkheden.