Nadat Sinterklaas is vertrokken, de kerstbomen zijn gekomen, is het nu ook weer de tijd voor de trendwatchers die hun licht laten schijnen op het nieuwe jaar.

Tendwatcher Goof Lukken liet onlangs zijn licht schijnen op de trends voor de vrijetijdssector. Hoewel de economie zich herstelt, zullen mensen het nog rustig aan gaan doen met uitgaven, verwacht Lukken.

Het herstel van de economie is broos en er is sprake van een terreurdreiging. Mensen gaan weer op zoek naar de kleine, mooie ervaringen van het leven. ,,Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’’, lijkt weer terug te zijn.

De behoefte aan authentieke en unieke belevingen, die de afgelopen jaren volgens de trendwatcher al groeiende was, groeit volgens hem nog steeds verder. Waarbij het vooral gaat om samen dingen beleven en belevenissen delen. ‘Puur Samen’ noemt hij deze trend.

Volgens mij is het niet moeilijk om op deze trend in te spelen. Want die authentieke belevenissen liggen in uw omgeving te wachten om ontdekt te worden door uw gasten. Bijvoorbeeld dat schilderachtige boerendorpje waar authentieke streekproducten kunnen worden gekocht.

kalfsvleesworstenbroodjes
Het mooie terrasje met uitzicht op de koeien in de wei. Of dat prachtige oude bos met dikke bomen en een kronkelende beek. Of die plek waar nog echt stilte en rust bestaat. Of een uitgestrekt natuurgebied, waar uw gast oog in oog kan staan met wilde dieren!

U kunt uw gast helpen om die belevenissen te ontdekken, bijvoorbeeld door het maken van een brochure of een route op maat. Of met een brochure over de eekhoorns of de bosvogels die op uw terrein leven. Of met een fietstocht langs adresjes waar streekproducten kunnen worden gekocht. En met deze dingen kan ik u weer helpen.

Naast authentieke belevenissen , is uw gast ook op zoek naar verbinding, verbinding met het gezelschap waar hij of zij mee op stap is. Ook hierin kunt u uw gasten bedienen: bijvoorbeeld door activiteiten voor groepen aan te bieden, zoals bijvoorbeeld een actieve speurtocht, waarbij uw gasten samenwerken door opdrachten te doen en vragen te beantwoorden. Ook met een speurtocht kan ik u helpen.

Hier kunt u voorbeelden van routes en speurtochten. zien. Een voorbeeld van een brochure vindt u hier. Een park van Landal Greenparks ging u al voor! Lees hier wat zij ervan vonden.

Een investering in een folder of een route is een investering in gasttevredenheid. En dat betaalt zich altijd terug in de vorm van meer mond-op-mond-reclame, waardoor u minder hoeft de doen aan marketing en communicatie.

Toch kunt u ook zonder investering een folder of een route op maat laten maken. Ik bied hiervoor interessante leasemogelijkheden.

Wat biedt u uw gasten volgend jaar?