De zorgelijke geluiden over de verblijfsrecreatie blijven aanhouden. In augustus signaleerde de Rabobank een verzadigde markt en een structurele prijserosie. Trendwatcher Hans van Leeuwen had het een paar weken geleden in zijn blog over ’een tsunami aan vakantiehuisjes met teveel van hetzelfde ‘.

Want, zo betoogde Hans van Leeuwen, nieuwe parken schieten als paddenstoelen uit de grond en zijn aantrekkelijk voor particuliere investeerders. Nu geld op je spaarrekening niets oplevert, is investeren in een vakantiebungalow sneller aantrekkelijk.  Bovendien kunnen particuliere huiseigenaren de vakantiewoning vaak zelf ook gebruiken, waardoor ze er ook vakantieplezier voor terugkrijgen.

Naast de nieuwe parken zijn ook nog eens veel campings aan het investeren in chalets of andere min of meer vaste onderkomens. Want mensen lijken er steeds minder op uit te trekken met eigen tent of caravan.

43862648_m

Houten huisjes op een camping. Foto: 123rf/philipus.

Kortom, de markt is al verzadigd en er komt nog een hoop bij. Hoe onder deze omstandigheden te overleven? Ik hoor veel ondernemers roepen dat de Nederlanders niet weten hoe mooi hun eigen land is, en dat er veel meer reclame voor vakanties in eigen land gemaakt moeten worden.

Of dat Nederland zich uit de markt prijst met hoge kosten, zoals van de toeristenbelasting. En tegen die goedkope vliegreizen (waar al helemaal geen belasting op zit) valt ook niet op te boksen.

Wat is de oplossing? Als individueel bedrijf kunt u er niet voor zorgen dat de overheid meer reclame gaat maken voor vakantie in eigen land, of dat de toeristenbelasting omlaag gaat. Om maar te zwijgen op uw invloed op de Europese Unie om accijns op kerosine in te voeren.

Gelukkig heeft u wel invloed op uw eigen bedrijf.  ‘’Alleen parken met een uniek product (door ligging, voorzieningen of concept) en een hoge kwaliteit (door service, innovatie en personeel) kunnen zich onderscheiden’, aldus de Rabobank in de Thema-update Verblijfsrecreatie.

Ik denk dat u uw eigen omgeving nog veel meer kunnen gebruiken om u te onderscheiden van de ‘grijze massa’. Door de unieke kwaliteiten van de omgeving te gebruiken in de communicatie en de dienstverlening, kunt u laten zien hoe bijzonder het bij u is. En u kunt de omgeving ook gebruiken uw gasten een unieke beleving te creëren.

Uw omgeving is daarnaast een bron van verhalen. Verhalen die u kunt gebruiken om u te onderscheiden. Mensen onthouden verhalen beter dan losse feiten, en verhalen vergroten de betrokkenheid omdat mensen emotioneel geraakt worden. Tenslotte vertellen mensen verhalen graag door.

De afgelopen weken heb ik mijn ideeën hierover samengevat in een gratis e-werkboek dat u via mij website kunt aanvragen. U krijgt u tips en inspiratie om uw omgeving en uw verhalen te gebruiken om te laten zien wat er zo bijzonder bij u is. Waarom u anders bent dan de concurrent!

Ik ben benieuwd wat u van deze ideeën vindt en wat u al doet om u te onderscheiden. Geef uw reactie in het commentaar veld hieronder!

Meer lezen: