Uw omgeving biedt allerlei van mogelijkheden om uw gasten nóg meer te laten beleven. Dat is zo’n beetje mijn stokpaardje, dus dat weet u onderhand wel. Toch heb ik deze week, op het Nationaal Outdoor Symposium op de Fontys Hogeschool in Eindhoven, nog weer nieuwe inspiratie en ideeën voor meer beleving opgedaan.

Inspiratie en ideeën die ik graag wil delen, omdat u daarmee weer extra beleving voor uw gasten kunt bieden.

Tijdens een workshop van Joktan Willem, docent sport en beweging van de Hogeschool West-Vlaanderen, kwamen ontelbare voorbeelden voorbij hoe je extra beleving aan bijvoorbeeld wandelen kan toevoegen. En toen de tijd om was, bleek dat hij nog niet de helft verteld had van wat hij wilde vertellen! Gelukkig is beloofd om de presentaties beschikbaar te maken, dus ik hou u op de hoogte..

bladerblad

Een bladerbad: altijd een succes bij kinderen.

Sommige van die voorbeelden kwamen me bekend voor, maar hij ging hier verder in. Hij de omgeving als één grote sport- en speelruimte, bijvoorbeeld:

  • Een picknickbank als fitnessapparaat, bijvoorbeeld door er op en af te stappen,. Buikspieroefeningen te doen, etc.
  • Als teambuildingopdracht in het bos zware boomstammen naar elkaar toe zien te krijgen.
  • Canyoning in een droge beekbedding, inclusief tijgeren door een nauwe duiker.
  • Speeltoestellen gebruiken als fittnesstoestellen, bijvoorbeeld er op en eraf klimmen.
  • Bomen gebruiken als fitnessapparaten, bijvoorbeeld door je er aan op te trekken.
  • Met z’n allen in een boom (of op een prullenbak…) klimmen voor een groepsfoto
  • Je eigen midgetgolfbaan maken van stammen en takken (inclusief de sticks)
  • Overnachten in een eigen gemaakte hut (en eventueel ook nog voor je eigen vuur en eten zorgen).
  • Bootcamp op een plek met mooi uitzicht in de stad (bijv; in de haven van Rotterdam).
  • Je eigen parcours voor een Highlandgame uitzetten in het bos, met touwen en takken.
  • Jezelf vermommen of mooi maken met materialen uit het bos.
  • Een moddergevecht.
  • Een menselijke pyramide maken en tegelijkertijd onzichtbaar camoufleren.

Ik denk dat hier zeker leuke dingen uit te halen zijn voor opdrachten en fotomomenten tijdens speurtochten, routes of  of andere activiteiten. Al vraag ik me af of de natuur- of bankjesbeheerders hier op zitten te wachten. Je zal zorgvuldig de plek moeten uitkiezen om geen overlast te  bezorgen.

boomhutVolgens Willem valt het wel mee met de overlast, en reageren de meeste mensen positief. Hij waarschuwde wel voor een overdosis aan beleving:  dan krijgen mensen stress en vinden het niet leuk meer. Je moet ook rustmomenten hebben.  Maar te weinig beleving is ook niet goed, want dan gaan mensen zich vervelen.

Maar hoe doseer je dat? En wat wil uw gast eigenlijk? Het beste zou zijn om een belevenis samen met de gast te creëren. Cocreatie dus.

Over cocreatie ging een andere workshop: Ted Toussaint en Arno Bendemacher (Fontys Sporthogeschool)) lieten diverse technieken zien én doen, hoe je samen met gebruikers een beleving kan creëren.

Eén van de technieken is de ‘laddering-methode’. Met waarom-vragen vraag je steeds verder door, en kom je uiteindelijk uit bij wat iemand echt wil, zoekt of drijft. U zou u gast bijvoorbeeld kunnen vragen wat hij belangrijk vindt in een vakantie. Die gast antwoordt bijvoorbeeld dat hij een gezellige tijd met zijn gezin wil hebben. Dan zou u weer kunnen vragen: waarom is dat belangrijk voor u? Dan zou de gast kunnen zeggen: Omdat ik in het dagelijkse leven zo weinig met ze samen ben, in de vakantie ben ik er echt voor ze. Etc. Iemand die het samenzijn met zijn kinderen als belangrijke waarde heeft voor de vakantie, zoekt dus voorzieningen en activiteiten die hij met het hele gezin kan doen.

Voor groepen van personen met dezelfde waarden kunt u zogenaamde Persona’s maken, een soort Prototype van uw gast, die u in alle details voor u ziet. Dan weet u meestal ook beter waar u deze gast blij mee kan maken.

legokunstwerk2

Lego en tekenen

Verder hebben we nog met lego gebouwd, en tekeningen gemaakt. Hoewel dit misschien wat kinderachtig overkomt, blijkt dat serieus werk. Want het blijkt dat juist als iemand met zijn handen iets maakt, hij ook de informatie uit het onderbewuste van zijn hersenen gebruikt, de diepere gevoelens en drijfveren dus.


Wat wil de gast echt

En daar komt het altijd weer op terecht, bij de vraag op wat uw gast nu echt wil. De behoefte achter de behoefte. We zijn niet gewend om zo te communiceren. We praten veel liever over de uiterlijke kenmerken: de kampeerplekken, de bungalows, de voorzieningen. Terwijl dat uiteindelijk natuurlijk alleen maar instrument zijn om het doel te bereiken: dat de gast een super-vakantie heeft.

Ik ben benieuwd of u al wel eens op deze manier het gesprek met uw gasten aangaat, en wat uw ervaring daarmee is. Als u uw reactie onderaan dit bericht geeft (bij ‘geef een reactie’) dan kunnen we er met elkaar verder over discussiëren.

Meer lezen: