Nu de overheidssubsidies voor natuurorganisaties flink omlaag zijn gebracht, zoekt de natuursector koortsachtig naar andere manieren om geld binnen te krijgen. In augustus is een rapport uitgekomen van het Innovatienetwerk, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken. In het rapport worden enkele nieuwe businessmodellen voor de natuur uitgewerkt.

U als recreatieondernemer kunt hier uw voordeel mee doen. Want de mooie natuur is één van de redenen dat uw gasten naar u toe komen.

In deze en de volgende blog beschrijf ik op welke manier u deze ideeën voor uw bedrijf kunt inzetten. En uw voordeel, vergeleken met de natuurorganisaties is, ondernemer bent u al!

Eén van de ideeën is het ontwikkelen van een game voor de smartphone. Mensen ontdekken de natuur spelenderwijs; via allerlei uitdagingen leidt het spel uiteindelijk naar een verborgen schat.

Het businessmodel is dat de game gratis wordt aangeboden, en dat de gebruikers binnen de game worden verleid tot extra aankopen. Bijvoorbeeld om te spelen op een hoger level, maar ook om ter plekke extra aankopen te doen (souvenirs, bestedingen horeca).

Daarnaast heeft u als recreatieondernemer nog een aantal extra voordelen. Want een game zorgt voor meer beleving voor uw gasten, zodat uw gasten meer tevreden zijn. En meer tevreden gasten besteden meer en doen meer aan mond-op-mondreclame. Tenslotte kunt u de game prima inzetten voor meer publiciteit. Niet alleen in de traditionele media, maar vooral ook op Social Media.

schatzoekengecomp

Hoe zou zo’n game of spel er nu uit kunnen zien?. Voor kinderen zou dat bijvoorbeeld het verhaal kunnen zijn van een hoofdpersoon  dat de wijde wereld intrekt, maar de weg is kwijtgeraakt. De hoofdpersoon kan bijvoorbeeld uw karakter,  een dier, of een historisch persoon zijn. In het spel help je hem of haar weer de weg terug te vinden.

Of je kruipt in de huid van een dier of een ander personage. Die moet zich uit allerlei benarde situaties zien te redden, een monster overwinnen of op een veilige plek komen.

Het kan ook zijn dat ergens een verborgen schat ligt de wachten. Dit kan een fysieke ‘schat’ zijn, maar bijvoorbeeld ook een speciale plek in de omgeving. Of wat te denken van een leuke versnapering van de streek, die voor je klaarligt bij de lokale bakker of horeca?

Het ontwikkelen van een uitdagende game voor een smartphone is een kostbare zaak. Dat betekent dat veel mensen het moeten gaan spelen. In het rapport van het Innovatienetwerk wordt uitgegaan van jaarlijks 200.000 spelers.

Het hoge aantal benodigde spelers maakt dat het laten ontwikkelen van een game vooral aantrekkelijk kan zijn voor grote samenwerkingsverbanden. Bijvoorbeeld een samenwerkingsverband in de regio of een keten van bedrijven.

Voor kleinere en individuele bedrijven is het ook mogelijk om een game onder te brengen in een al bestaande App. Dit wordt in het rapport niet genoemd, maar is zeker mogelijk. Een voorbeeld van zo’n App is Tour-to-do. Als ik zelf meer ervaring met deze App heb, schrijf ik er in een volgend blog over.

Maar een game hoeft natuurlijk niet persé digitaal te worden gespeeld. U kunt ook denken aan de aloude speurtocht op papier. Ook op deze ‘ouderwetse’ manier kunt u uw gasten een onvergetelijke dag bezorgen! Voor zelfstandige of individuele bedrijven kan dit een aantrekkelijke optie zijn tegen acceptabele kosten.  Een combinatie met een digitale toepassing (zoals navigeren via GPS), of berichten als je op een bepaalde plek bent, is ook mogelijk.

Benieuwd naar de mogelijkheden van een game voor uw locatie, neem contact op voor een gratis en vrijblijvend gesprek.

Om ideeën te krijgen hoe u uw verhaal kan inzetten als onderscheidend vermogen, kunt u hier het gratis stappenplan aanvragen.

Meer lezen?

  • Het rapport van het Innovatienetwerk
  • Praktische informatie over schatzoeken op buitenpaden11plus.nl
  • Informatie over App Tourtodo, waarin u uw eigen spel of speurtocht kunt onderbrengen.