In 2013 en 2014 werd de ‘multigeneratievakantie’ door trendwatchers en deskundigen uitgeroepen tot dé vakantietrend van dat jaar. Steeds vaker zouden opa, oma, kinderen en kleinkinderen samen op vakantie of een dagje op stap gaan.

Maar in 2015 heb ik er opeens niets meer over gehoord. En op het bungalowpark waar ik zelf een huisje heb, zijn geplande groepsbungalows opeens omgesmeed tot 4 persoons-onderkomens.

Was die multigeneratie toch niet zo’n megatrend, maar veel meer een nichemarkt, waar enige groei in zat? Of hebben de opa’s en oma’s toch niet zo’n goedgevulde portemonnee als we dachten?

trekkershut 2009 009 compOp zoek naar meer onderbouwde informatie over die multigeneratievakantie, stuitte ik herhaaldelijk op trendwatcher Tessa aan de Stegge. Zij verklaarde in 2013 en 2014 de multigeneratievakantie als trend, en anderen praatten haar na. Ook wordt vaak verwezen naar een onderzoek dat vakantiehuizenverhuurder Belvilla in 2012 deed.

Belvilla vroeg toen 500 ouders met thuiswonende kinderen onder de 18 jaar naar vakantiewensen. Ruim 80 procent van hen gaf aan dat ze graag een weekendje op stap zouden willen met opa en oma. Van de zomervakantie ziet 40 procent een vakantie met drie generaties zitten, een derde zou overwegen om met opa en oma op wintersport te gaan.

Gezelligheid blijkt voor 75 procent van de ouders de belangrijkste reden. Speelkameraadjes voor de kinderen komt met bijna 50 procent op de tweede plaats en voor een kwart is ‘iets te vieren’ een reden voor een groepsvakantie.

Natuurlijk zie ik dit ook om me heen gebeuren, en doe er ook zelf aan mee. Mijn ouders organiseerden bijvoorbeeld bij de diverse huwelijksjubilea een gezamenlijke vakantie voor hun dochters, partners en kleinkinderen. En bijna ieder jaar houden we met Pinksteren een gezamenlijk kampeerweekend.

Mijn familie woont verspreid over het land, en zo heb je eindelijk eens wat meer tijd om elkaar te spreken en kunnen de neefjes en nichtjes uitgebreid met elkaar spelen.

Feestdagen, zoals Kerst, jaarwisseling, Pasen, Hemelvaart of Pinksteren zijn favoriet voor dit soort familieweekends. De meeste mensen hebben dan wel één of meer extra vrije dagen om het weekend iets langer te maken.

Daarnaast hoor ik ook vaak dat grootouders in de zomervakantie één of meer weken met hun kleinkinderen gaan kamperen, bij wijze van oppas. Op een camping hebben de kinderen lekker de ruimte, ontmoeten ze andere kinderen en kunnen hun eigen gang gaan, waardoor het voor opa en oma ook nog een beetje vakantie is.

Maar alles bij elkaar: is het nu echt zo ‘booming business’? Ik weet het niet. Opvallend is ook Belvilla de mensen heeft gevraagd naar hun wensen voor de vakantie, maar niet of ze het echt gedaan hebben. En tussen wensen en doen, zit nou eenmaal wel eens verschil…..

Het zou dus kunnen zijn dat die tachtig procent, die zegt graag een weekendje op stap te willen met opa en oma, dat uiteindelijk helemaal niet doet, omdat het er niet van komt of omdat opa en oma dat niet willen of kunnen betalen.

Dat 80 procent van de mensen dat wel zou willen, zegt me dus niet zo veel. Ook is er geen eerder onderzoek van Belvilla geweest, waarmee je zou kunnen onderbouwen dat in elk geval de wens naar dit soort vakanties stiigt.

Misschien stijgt die wens helemaal niet en wilde 80 procent mensen die altijd al met de familie op stap. Of misschien lag het eerder nog wel hoger, misschien wel 100 procent.  Objectief gezien is er dus geen enkel bewijs dat de vraag naar dit soort vakanties is toegenomen of nog toeneemt.

Wel denk ik dat het voor sommige bedrijven een interessante nichemarkt kan zijn als je op de specifieke wensen van deze doelgroep weet in te spelen. Zoals een grote eetkamer en keuken, maar ook meerdere bad- en slaapkamers zodat je niet te veel op elkaars lip zit.

En met een aanbod van activiteiten die leuk zijn om met z’n allen te doen. Want iets bedenken wat leuk is voor de hele groep, vinden mensen vaak lastig. Ook hebben ze weinig tijd om dit voor te bereiden. U kunt hen ‘ontzorgen’ door dit aan te bieden, denk bijvoorbeeld aan een spannende speurtocht door het bos of wild spotten met een gids.

Wat is uw ervaring? Zijn multigeneratievakanties ‘booming bussiness’ of is het een nichemarkt? Geef uw reactie in het veld hieronder!

Deel dit blog gerust via Facebook, LinkedIn, Twitter of andere Social Media. Of deel de link via de mail.