Mensen kiezen op hun gevoel, niet met hun verstand. Vorige week, tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Jong Recron in Breda, werd het weer eens een keer gezegd. Hoewel het geen nieuws is, zette het mij toch weer aan het denken.

Wim Strijbosch, promovendus bij de NHTV  vertelde over de vorderingen op het gebied van neuromarketing. Met neuromarketing worden effecten van marketing op emoties gemeten, bijvoorbeeld door de hersenactiviteit te meten. Of de vochtigheid van de huid.

En dat is grote winst. Want emoties spelen zich grotendeels af in het onbewuste brein. Daardoor zijn mensen zich vaak niet van die emoties bewust, ook niet als je er naar vraagt.

Al doordenkend vroeg ik me af in hoeverre vakantieparken en campings in hun marketing en communicatie  van dit inzicht gebruik maken. Ik zie nog veel websites die de toekomstige gast goed willen informeren, maar nauwelijks inspelen op emoties.

Informatiefenomeen

Ook mijn eigen website lijdt aan dit ‘informatiefenomeen’,  merkte ik tot mijn schrik bij het schrijven van dit blogbericht. Tijd om een paar boeken uit de kast te halen, die ik een paar jaar geleden had gelezen: ‘Click! Verleiden op internet van  Aartjan van Erkel en Emotienomie van Dan Hill.

Deze boeken herlezend heb ik daar de volgende 5  inzichten voor mezelf, maar ook voor jullie uitgehaald.

1 Stel je bezoekers gerust

Websitebezoekers zijn bang en wantrouwig. Wie zit achter deze camping of bungalowpark? Krijg ik wel waar voor me geld? Ziet het er op de foto’s niet allemaal mooier en groter uit dan in het echt?

De enige actie die bange mensen ondernemen, is hard wegrennen. En dat wil je dus juist niet!

Dus stel je websitebezoekers gerust. Dat ze bij jou aan het goede adres zijn voor een topvakantie. Dat ze bij jou echt vinden wat ze zoeken.

Zet geruststellende teksten bij de knoppen waar de bezoeker actie moet ondernemen (bijvoorbeeld: je gegevens zijn veilig bij mij: ik houd net zo min van spam als jij; pp het moment dat je je mailadres moet invullen).

Mensen zijn bang om iets te verliezen. Dit is een heel sterke motivatie om dingen wel of niet te doen. Neem dus zo veel mogelijk risico’s weg. Bijvoorbeeld: ‘Tot x weken van te voren kan je je boeking altijd nog wijzigen.”

Maar je kan ook juist inspelen op de angst om te verliezen, zoals ik zag op booking. com: Nog steeds geïnteresseerd in xxxx? Vul uw data in en boek voordat u te laat bent.

Foto: Fotolia/olly

Zorg verder voor vertrouwen door je reviews op Zoover of Tripadvisor te laten zien. Of zet zo’n ‘raampje’ van Facebook op je website. Dan zien mensen meteen hoe veel likes je hebt, en ook welke vrienden van je bezoeker jouw pagina al leuk vinden.

Je kent vast wel het fenomeen van een druk terras, naast een terras waar bijna niemand zit. Je gaat niet graag op het lege terras zitten, want daar zal wel wat mis zijn, hoewel het moeilijker zal zijn om op het drukke terras nog een tafeltje te bemachtigen.

2 Help je bezoekers

Websitebezoekers hebben altijd haast. Ze zijn met een doel naar je website gekomen en willen dat doel zo snel mogelijk bereiken.

Bedenk welk doel je website of de verschillende pagina’s hebben: boeken, beschikbaarheid controleren, informatie aanvragen, inschrijven voor je nieuwsbrief, je Facebookpagina liken.

Kies per pagina voor één actie en maak die zo makkelijk mogelijk, met een opvallende  knop.  Zet op die knop een tekst die uitdaagt tot klikken, zoals direct, gratis; korting, bespaar, eenvoudig, succes, tips voor…

Bedenk wat je toekomstige gast wil, en help ze met kiezen. Praat zo min mogelijk over je product (de overnachting, campingplaats) maar veel meer hoe je gast zich gaat voelen. Je verkoopt een gevoel en geen overnachting!

Het is ook helemaal niet erg als je websitebezoeker bij jou niet vindt wat hij of zij zoekt, als hij dat maar zo snel mogelijk weet.  Als mensen met hun hond op vakantie willen, dan willen ze zo snel mogelijk weten of hun trouwe viervoeter welkom is of niet, want anders heeft het geen zin om verder op de website te kijken.

Maak dus heel duidelijk waar de gast bij jou voor terecht kan, met tekst én met foto’s. Laat je ideale gast ook op de foto’s zien. Als een websitebezoeker daarmee kan identificeren, is de kans groter dat hij ook actie onderneemt.

Foto: Fotolia/Momius

3 Maak van websitebezoekers vrienden

Niet iedereen die je website bezoekt, zal meteen gaan boeken. Voor de meeste verkopen (wat een boeking ook gewoon is) zijn meerdere contactmomenten nodig.  Misschien zijn ze zich aan het oriënteren, willen ze nog overleggen met partner of kinderen, of ligt de periode nog niet vast.

Een goede manier om in contact met die websitebezoeker te blijven, is zijn e-mail adres te vragen, bijvoorbeeld in ruil voor iets gratis (liefst digitaal zodat het je niet of nauwelijks geld of tijd kost). Denk bijvoorbeeld aan een kortingsvoucher voor de eerste boeking, of korting of een gratis kaartje voor een evenement of attractie.

Vervolgens stuur je deze mensen af en toe een leuke mail (noem het liever geen nieuwsbrief…) met nieuwtjes of je park, of omgeving en aantrekkelijke aanbiedingen (die aanbiedingen komen op de 2e plaats).

Iets soortgelijks kan je doen door je websitebezoeker te vragen je Facebookpagina te liken of je te volgen op Twitter of Instagram. Een nadeel van Social Media vind ik alleen wel dat jij niet zelf bepaalt welke berichten je volgers zien.

4 Wees een mens

Het lastige van websites is dat de bezoeker geen idee heeft wie er achter zit. Het wordt al gauw afstandelijk. Probeer op je website daarom zo menselijk mogelijk te zijn. Bijvoorbeeld in je taalgebruik. Sta ook open voor communicatie. Zet je telefoonnummer op elke pagina. Zodat de websitebezoeker meteen kan bellen als er vragen opkomen.

5 Wat schaars is, is aantrekkelijker

Iedereen die wel eens bij booking.com een hotel of een appartement heeft geboekt kent het fenomeen. Je ziet een leuk hotel voor een leuke prijs, en dan staat er in het rood bij  ‘’Erg gewild, nog 1 over voor deze prijs’’

Irritant, omdat je weet dat het een truc is, maar het werkt wel. Je wordt toch zenuwachtig als je dit ziet!

Dit waren mijn inzichten. Ik moet nog hard aan de slag om dat ook op mijn eigen website toe te passen. Ik ben benieuwd of jullie er ook iets mee kunnen, of dat je dit soort kennis en inzichten al toepast. Schrijf je reactie hieronder, dan krijgen we een leuke discussie!