Nu, ruim drie weken na de start van de Pokémon-rage, word je er niet meer mee doodgegooid in de media. Ook lijkt het of ik op straat minder groepjes Pokémonjagers tegen kom. Maar het kan ook liggen aan de vakantietijd, of aan de regen.

Maar ondertussen hebben zo’n twee miljoen Nederlanders het spel op hun telefoon staan. En tot schaamte van mijn puberkinderen hoor ik daar als 50-plusser nu ook bij. En ik vind het nog leuk ook!

Ik denk dat het spel nog wel een tijd populair blijft, al is de grote gekte voorbij (misschien is dat ook maar goed ook). In de recreatiesector wordt al volop ingehaakt op deze trend (zie bijvoorbeeld dit artikel ). Maar volgens mij kan het nog veel meer, en is het ook nog eens simpel en goedkoop. Hier zet ik een paar mogelijkheden op een rij.

Voor wie het gemist heeft (maar dat lijkt me vrijwel onmogelijk): Pokémon is een spel dat je op je smartphone speelt.  Over de gewone wereld ligt een 2e virtuele Pokémonlaag. Daarin moet je allerlei wezens zien te vangen, waarna jouw wezens tegen elkaar gaan strijden tegen wezens van een ander team.

Naar buiten met Pokémon

Ik word vooral blij van het spel omdat ik tieners en jongeren buiten zie lopen, die anders in hun eentje in het donkere hol van hun kamer, achter hun computer, smartphone of tablet zouden zitten.

Ze zitten nu weliswaar ook aan hun mobiel gekleefd, maar ze zijn nu wel buiten, en vaak met anderen, én er is een relatie met de echte omgeving. Want om Pokémon te vangen heb je ballen nodig (PokéBalls), en daarvoor moet je naar fysieke locaties.

screenshotpokestopuitsnedeMet een fotootje en GPS-aanwijzing zie je waar je op af moet. Dus je kijkt daadwerkelijk om je heen, al is het maar tijdelijk.

En ook de Pokémon-wezens zijn buiten te vinden. Met Augmented Reality (AR) in de echte wereld. Dat is erg grappig. Je ziet nu de omgeving opeens met andere ogen, als leefgebied voor Pokémon, waardoor je ineens ook andere dingen opvallen.

Natuurlijk, er zijn ook uitwassen. Spelers zijn soms zo fanatiek, dat ze niet meer op het verkeer of hun omgeving letten, en dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Of mensen gaan privétuinen in of jagen op Pokémon op begraafplaatsen. Of gaan in natuurgebieden buiten de gebaande paden, op zoek naar Pokémon.

Maar alles bij elkaar, vind ik het gewoon een erg leuk spel, met allerlei mogelijkheden. Je kan Pokémon makkelijk gebruiken in de communicatie en marketing (ook in je Social Media natuurlijk), je kan events rondom Pokémon organiseren en je kan diensten voor Pokémonspelers aanbieden, zodat je nóg aantrekkelijker voor hen wordt.

Pokémon in je communicatie

PokéStops  zijn plekken waar spelers (virtuele) PokéBalls kunnen ophalen. Die ballen heb je nodig om Pokémon te vangen. Voor het ophalen van de PokéBalls moet je daadwerkelijk naar die plek komen (maximaal  45 m er vandaan). Overal zijn deze plekken. Daar kom je snel genoeg achter als je het spel speelt, of vraag een medewerker of een gast. Vaak zijn het opvallende plekken in de omgeving, bijvoorbeeld een poort, een oud gebouw, een beeld, etc.

Daarnaast zijn er waarschijnlijk ook Gyms in de buurt. Dit zijn plekken waar de Pokémon tegen elkaar kunnen strijden. Je kan aan die wedstrijden pas meedoen als je in het spel niveau 5 hebt bereikt. In het begin moeten de spelers gewoon zoveel mogelijk Pokémon zien te verzamelen.

elswoutpokemonEn de Pokémon zelf, de monstertjes waar het allemaal omdraait, zijn ook overal. Maar omdat die niet continu op dezelfde plek verschijnen (sommigen alleen op bepaalde tijden), is dat moeilijker om in beeld te krijgen. Er waren (en zijn) hier trouwens wel Apps en websites voor, die in kaart brengen welke Pokémon waar zitten, maar spelontwikkelaar Niantic heeft hier een stokje voor gestoken, omdat het tegen het idee van het spel in gaat. Vraag gewoon Pokémon-spelende medewerkers en gasten welke Pokémon hier vooral gevangen worden.

Maak in je communicatie, bijvoorbeeld via Social Media, bekend waar in jou buurt de Pokéstops en Gyms zijn, en eventueel waar bijzondere Pokémon kunnen worden gevonden. Organiseer een fotowedstrijd, waarbij gasten hun gevangen Pokémon posten op jouw Social Media-kanaal. Of geef korting of een gratis ijsje krijgen, in ruil voor het posten van een foto.

Of voeg er nog iets aan toe, bijzondere dingen die in jouw omgeving kunnen worden gezien of beleefd. Laat bijvoorbeeld een route maken langs Pokéstops, Gyms en vangplaatsen, waarbij de gasten ook nog eens meer van de omgeving zien.

Het Pokémonthema, van raadselachtige natuurwezentjes, geeft je allerlei mogelijkheden om op door te borduren, bijvoorbeeld in het thema of in een verhaal.

Een leuk voorbeeld van koppeling van de virtuele Pokémonwereld met de  echte wereld, vind ik het initiatief van het Natuurhistorisch Museum in Rotterdam.

Het museum heeft een tentoonstelling gemaakt rond een aantal echte planten en dieren, die precies lijken op de Pokémonwezentjes. Dat is ook niet zo gek, want de bedenker van de virtuele beestjes, de Japanner Satoshi Tajiri, heeft zich laten inspireren door de insecten die hij tijdens zijn jeugd ving.

Een event organiseren

Het is vrij gemakkelijk om een Event rond Pokémon te organiseren. Op een PokéStop kan je een zogenaamde Lure aansteken, dit is een soort lokstof waar Pokémon op af komen (hier je een duidelijke beschrijving hoe je dat doet).

Een Lure kost ongeveer één euro per stuk (hoe meer je er tegelijk koopt, hoe lager de prijs). Dat zijn dus de kosten niet. Ja kan ze trouwens ook gratis krijgen als je bepaalde levels in het spel haalt.

Een Lure is een handige manier om op een bepaalde tijd extra mensen naar je locatie te krijgen. Bijvoorbeeld op dagen en tijden dat het wat rustiger is. En waarschijnlijk nemen ze dan nog wel een drankje na afloop of komen ze nog een keer terug om vakantie te vieren. Roompot Beach Resort Kamperland en en Walibi doen dit bijvoorbeeld al.

En natuurlijk communiceer je dit event via je gebruikelijke kanalen, waaronder Social Media.

Je kan ook iets organiseren, waarbij je je gasten meeneemt naar de beste plekken om Pokémon te vangen. Ik kwam zelfs een busorganisatie tegen die dagtochten in Overijssel organiseert om Pokémon te vangen.

Zoiets zou je ook kunnen doen op je camping op park: organiseer een dagactiviteit waarlangs je gasten langs de beste plekken komen om Pokémon te vangen.

pokemon-1553970_1280Help je gasten hun eieren uit te broeden

In de PokéStops krijg je naast PokéBalls soms ook eieren. Hier komen Pokémon uit als je ze uitbroedt. Dat uitbroeden gebeurt in een zogenaamde incubator (in de App). Vervolgens moet de speler een aantal kilometer lopen.

Afhankelijk van de soort Pokémon moet je 2, 5 of 10 kilometer lopen (lees hier meer over de Pokémon-eieren). Vals spelen met de fiets, trein of auto, kan niet. Want de App ziet aan je snelheid dat je niet aan het wandelen bent.

Je kan je gasten helpen door gezamenlijke wandelingen te organiseren, waardoor ze aan hun benodigde kilometers komen. Misschien in combinatie met een event? En dan ook nog eens lekker Pokémon vangen onderweg.

Je kan je gasten ook helpen met tips voor leuke wandelingen in de buurt, die een lengte van 2, 5 of 10 kilometer hebben: de benodigde lengte om een ei uit te broeden.

Of maak een speciale Pokémon-wandeling, al dan niet in het thema, met afstanden van 2, 5 en 10 kilometer.

battery-1294588_1280Powerbanks en opladen

Je kan je Pokémon-spelende gasten natuurlijk ook op een heel praktische manier helpen. Het spelen van Pokémon vraagt namelijk nogal wat van je telefoonaccu. Na 2 uur spelen is die leeg.

Je kan oplaadmogelijkheden aanbieden in de horeca (bijvoorbeeld een drankje en gratis opladen), maar je kan ook powerbanks gaan verkopen of verhuren. Waarom niet? En als er WIFI op het terrein is, is dat helemaal mooi, want dan hoeven je gasten hun mobiele data niet aan te spreken (dat gaat toch al zo hard….).

Doe het spel zelf ook!

Als je Pokémon wil inzetten voor je gasten, dan is het ook nodig dat je het spel kent en speelt, of in elk geval één of meer medewerkers. Want dan weet je beter hoe Pokémonspelers doen en denken, en wat ze nog meer zouden willen.

En maak, het liefst al Pokémon-spelend, een praatje met je Pokémonspelende gast. Zeker weten  dat ze leuke en creatieve ideeën hebben!

Beperkingen en grenzen

Net zoals aan alle andere dingen, heeft Pokémon zo zijn beperkingen en zijn grenzen.  Ik had het net al over onverantwoord gebruik en gevaarlijke en ongepaste situaties. Maar ook natuurorganisaties (bijvoorbeeld Utrecht Landschap zijn niet altijd blij met het spel, omdat mensen buiten de paden gaan lopen, in de jacht op Pokémon.

De ontwikkelaar Niantic is waarschijnlijk de afgelopen weken platgebeld en gemaild, met verzoeken tot aanpassing van de App. Voor zo ver ik kan overzien, zijn er geen aanpassingen gedaan.

Wel is bekend gemaakt dat Niantic in gesprek is met diverse bedrijven voor sponsordeals.  Zo heeft MacDonald al een deal: tegen betaling worden alle Japanse vestiging van de hamburgerketen een PokéStops.

In hoeverre de ontwikkelaar geïnteresseerd is in deals met lokale, Nederlandse ondernemingen, valt te betwijfelen.  Dus voorlopig zullen we het moeten doen met de mogelijkheden die er zijn.

En die zijn er dus genoeg. Ik ben benieuwd naar jou ideeën! Het zou leuk zijn als je ze, rijp en groen, hieronder laat weten, onder het kopje ‘geef een reactie’. Dan kunnen we elkaar inspireren.

En wil je ideeën met mij vrijblijvend van gedachten wisselen wat je met Pokémon zou kunnen doen op jouw locatie? Aarzel dan niet om contact op te nemen!