Bezoek aan erfgoed, zoals oude gebouwen en musea, maakt mensen gelukkig. Meer nog dan sporten of naar kunst kijken. Dit bleek vorige week uit Engels onderzoek.

Even later las ik een interessante column van Reinoud van Assendelft de Coningh in het PleisureWorld Magazine (3/14). Hij betoogde dat ‘geluk’ de belangrijkste factor is in de vrijetijdssector.  Met uw product, dienst, of bedrijf kunt u uw gast gelukkiger maken, betoogde hij.

Dit bracht me op een idee. Zou u uw gasten gelukkiger kunnen maken door ze oude gebouwen of musea te laten bezoeken? In Engeland worden de mensen er in elk geval gelukkiger van. Maar ja, misschien zijn wij Nederlander daar niet chauvinistisch genoeg voor. En bovendien, moet u zich wel bemoeien wat de gast bij u doet? Dat is toch hun eigen zaak?

achterbavokerkReden om wat dieper in de materie te duiken.

Uit het Engels onderzoek bleek dat bezoekers van erfgoed zichzelf een hogere score gaven voor hun welbevinden. Zij gaven zichzelf gemiddeld een 8, terwijl de mensen die het afgelopen jaar geen erfgoed hadden bezocht een 7.6 scoorden. Volgens de onderzoekers is dit een aantoonbaar verschil, waarbij het ook gecorrigeerd is voor allerlei factoren, zoals inkomen, opleiding, leeftijd, en leeftstijl.

Voor het zien van mooie dingen maakt mensen gelukkig. Historische gebouwen en steden maken nog meer gelukkig dan musea.

Leuke cijfers, maar gaat dit ook in Nederland op? Zover ik weet is er in Nederland nooit onderzocht wat het effect van erfgoed op het geluk van mensen is. Wel onderzoekt het Sociaal Cultuur Planbureau (SCP) van tijd tot tijd wat Nederlanders vinden van cultuur en cultureel erfgoed en hoe vaak ze het bezoeken. Ook zijn er gegevens bekend over museumbezoek.

Het laatste onderzoek van het SCP bevat cijfers uit 2007, een beetje verouderd dus. In dat jaar bezocht 41% van de mensen een museum, en 41% van de mensen een monument. Het bezoek aan musea was sinds 1995 wat gestegen, het bezoek aan monumenten iets gedaald.

Eind dit jaar komt het SCP met een nieuw onderzoeksrapport. Ondertussen zijn er wel andere cijfers bekend, waaruit blijkt dat de belangstelling voor in elk geval musea behoorlijk is toegenomen.

Nederlandse musea ontvingen in 2013 naar schatting 27,5 miljoen bezoekers, en dat aantal is de afgelopen jaren gegroeid. Vorig jaar zijn er meer museumjaarkaarten verkocht dan ooit te voren. Daarnaast blijken houders van de museumjaarkaarten steeds vaker naar musea te gaan.

De interesse van de Nederlanders lijkt hiermee tenminste zo groot als dat van de Engelsen, en waarschijnlijk nog groter. Want Engelsen bezochten gemiddeld 1,1 keer per jaar een museum of een historische locatie, terwijl Nederlanders gemiddeld al 1,7 keer per jaar een museum bezoeken. Daar zitten de monumenten nog niet eens bij!

We weten dus niet of dit bezoek de Nederlanders net zo gelukkig maakt als de Engelsen, maar er is wel veel voor te zeggen. Want het feit dat zoveel mensen het doen, geeft aan dat het een plezierige bezigheid is.

Dan nog de meest belangrijke vraag. Hoe kunt u uw gasten erfgoed laten bezoeken? Ook in uw omgeving is er van alles te bezoeken en te bekijken, en zijn er interessante verhalen over te vertellen. Soms is het al genoeg om uw gasten tips en informatie te geven over wat ze in de omgeving aan erfgoed kunnen bezoeken.

U kunt uw gasten ook verleiden zo’n plek te bezoeken, door bijvoorbeeld een route of speurtocht naar die plek toe te maken. U kunt bijvoorbeeld denken aan een fietsroute langs (restanten) van kastelen vanuit uw locatie, of aan een wandelroute over een landgoed in een App, waarmee u uw gasten een spannend verhaal over een onmogelijke liefde kunt laten beleven. Hieronder een voorbeeld.

Overal, dus ook op uw plek, zijn talloze spannende verhalen te vertellen, die u kunt koppelen aan erfgoedlocaties in de buurt.

Meer lezen/bronnen: