Van tijd tot tijd hoor en lees ik heel verschillende geluiden over de markt voor groepsaccommodaties. Reden om daar eens in te duiken.

De Rabobank was in haar recente cijfers en trends optimistisch: de bank zag het afgelopen jaar een groei van het aantal overnachtingen in groepsaccommodaties met 2%. Eind vorig jaar zag het NRIT juist een licht negatieve tendens ontstaan.

Hoe zit het nou echt?

Die vraag is makkelijker te stellen dan te beantwoorden. Het blijkt ook nogal onduidelijk te zijn wat nu een groepsaccommodatie is. Het CBS telt alleen die locaties waar minstens 20 mensen kunnen slapen. Maar bungalowparken rekenen 15-persoonsbungalows wél tot een groepsaccommodatie.

Foto: Fotolia/Ricardoferrando

 

Het is is natuurlijk wel zo dat er gestaag minder kinderen worden geboren, waardoor er minder schoolklassen zijn en de sportclubs waarschijnlijk ook wat kleiner. Daarbij komt dat in deze sectoren de budgetten al jaren onder druk staan. Dus de vraag vanuit deze kant naar groepsovernachtingen neemt zeker af.

Tegelijkertijd stijgt de vraag naar familie- en vriendengroepen. Familiereunie-weekenden zijn weer ‘in’ en het komt ook steeds vaker voor dat een groep een verblijf in combinatie met zorg boekt.

Al-met-al denk ik dat het aantal overnachtingen onder de streep ongeveer hetzelfde zal blijven, maar dat er wel een verschuiving aan de gang is naar andere doelgroepen.

Nieuwe doelgroepen

Hoe zorg je nu dat je deze (soms nieuwe) doelgroepen naar jouw accommodatie trekt?

Het is belangrijk om je op één specifieke hoofddoelgroep te richten, zegt adviesbureau Facet. Een doelgroep die bij jou en bij jouw accommodatie past. En ga hier dan ook helemaal voor.

Verder is het, net als in de rest van de bungalowsector, van levensbelang om je te onderscheiden van de ‘grijze’massa’, zodat je niet (alleen) op je prijs wordt beoordeeld.

Hoe doe je dat dan? Ik ging op onderzoek uit. Eigenlijk is daarin de afgelopen jaren weinig veranderd, merk ik als ik ook oudere bronnen raadpleeg (verwijzingen zie onderaan).

Hieronder mijn samenvatting (1e kolom) met mijn eigen tips hoe je daar je omgeving voor kan gebruiken.

Tips om je te onderscheiden

Zorg voor sfeer en beleving, in uitstraling van het gebouw, inrichting van accommodaties en directe omgeving. Bijvoorbeeld: hang mooie foto/illustraties op van de omgeving in je accommodatie, werk met natuurlijke materialen voor de aankleding.
Voor de scholenmarkt zijn prijs en educatieve/aanvullende activiteitenprogramma’s belangrijk Bied kant en klare speurtochten of spelvormen, waarmee je groepen direct op stap kunnen.
Voor een exclusief product kan je een hogere prijs vragen. Benadruk de bijzonderheden van je plek en je locatie, zowel fysiek op je locatie zelf, maar ook op je website, mails en Social Media
Investeer in schaalverkleining en kwaliteitsverbetering (kleinere kamers met eigen sanitair) Zorg voor een inrichting en aankleding die past bij het type van je plek (en natuurlijk van je doelgroep)
Verblijfsduur wordt korter Help de groepen met het inplannen en doen van activiteiten. Maak bijv. een Bucketlist van de 7 dingen die ze gedaan moeten hebben.

Werk met andere aanbieders samen om complete arrangementen te kunnen bieden. Alleen een overnachting is niet genoeg.

 

Toenemende aandacht voor het karakter van je accommodatie, ligging, omgeving en streek Gebruik het karakter, eigenschappen en verhalen van de streek om dat van je accommodatie te versterken.
Onderscheid je met gemak, service en arrangementen Bied kant en klare wandel- en fietsroutes, speurtochten of arrangementen aan waarmee de groep meteen mee op stap kan. Werk samen met andere aanbieders om een compleet pakket te bieden.
Wees gastvrij Laat je gasten zich welkom voelen, help ze een zo fantastisch mogelijke tijd te beleven, sta open voor hun vragen en wensen.
Verblijfsrecreatie en dagrecreatie smelten samen Werk samen met aanbieders, of biedt zelf activiteiten aan. Kijk of je je locatie ook voor dagrecreatie kan open stellen.
Werk samen met ondernemers in de regio voor het promoten van de streek als toeristische place to be Laat zien wat er zo bijzonder bij je is. Wat kunnen gasten zien of beleven wat ze nergens anders kunnen? Benadruk de unieke kwaliteiten van je streek.
Benut je eigen (online) kanalen in plaats van verkoop via boekingssites en wederverkopers. Je eigen ‘storytelling’ is hierbij essentieel. Laat het bijzondere van jouw plek, van jouw eigen verhaal nadrukkelijk zien op je website.
Richt je op de doelgroep die bij je past, bij je hoort en maak het 100% af. Richt alles in voor die doelgroep. Haal uit je omgeving juist die aspecten die deze doelgroep aanspreekt, en breng die voor het voetlicht. Zowel online, op de fysieke locatie als bij het aanbieden van activiteiten en arrangementen.+

 

Bronnen:

Foto boven: Fotolia/Syda Productions