,,Gasten komen niet af op een bungalow of een campingplaats, maar vooral op de content erom heen. Hier zijn veel ondernemers nog niet van doordrongen.‘’ Dat zegt vrijetijdstrendwatcher Goof Lukken.

Goof Lukken 2015

Foto: vrijetijdskennis.nl

Ik interviewde Lukken voor dit blog, om van hem te horen welke trends hij ziet op het gebied van natuurbeleving in de vrijetijdssector.

,,Je kan je locatie niet veranderen, maar wel beter benutten. Campings en vakantieparken kunnen dit nog veel meer doen.’’, vindt Lukken. Bijvoorbeeld door de omgeving beter te ontsluiten voor de gasten, het verhaal van die omgeving te vertellen én het makkelijker te maken om van die omgeving te genieten.’’

Terug naar de natuur

Lukken: ,,Mensen willen weer dichter bij de natuur staan, zijn op zoek naar natuurlijke producten en authentieke belevingen. We willen weten waar ons eten vandaan komt en hoe het gemaakt wordt. Dat zien bedrijven als Disney ook.’’

Lukken is net terug van een inspiratietour met studenten in Zeeland. Daar werd een camping bezocht die had geïnvesteerd in extra natuur rondom de camping.. ,,Niet alleen goed voor de biodiversiteit, maar ook een prachtig decor voor een uniek beleving. Met deze extra beleving  kan de camping zich onderscheiden van andere campings, en niet met een nieuw tropisch zwembad’’, aldus de trendwatcher.

little cute real boy climbing on tree hight, outdoor lifestyle concept close up

Foto: Fotolia/iordani

Te weinig onderscheid

Juist aan dat onderscheid ontbreekt het nog al eens, vindt hij. ,,Veel bedrijven durven niet te kiezen. Er is nu veel te veel grijs. Kies voor zwart óf wit. Profileer en positioneer je duidelijk. Communiceer je toegevoegde waarde.’’

Bang voor concurrentie

Om het onderscheid te maken, zullen ondernemers ook meer moeten gaan samenwerken met andere bedrijven en organisaties, vindt Lukken.. ,,Veel ondernemers zijn nog bang voor concurrentie, werken om die reden niet samen.  Maar de echte concurrentie zit niet in de sector zelf, maar erbuiten. Denk bijvoorbeeld aan Ikea of aan evenementen.’’

,,Werk samen op basis van businessmodellen en maak heldere afspraken met elkaar. Als iemand bijvoorbeeld zorgt voor marketing voor een hele regio, dan is het logisch dat anderen daar ook voor betalen.’’

Natuur als pretpark

Ook natuurorganisaties kunnen volgens Lukken nog meer doen om de natuur te ontsluiten en beter te laten beleven door de bezoekers.  ,,Ze kunnen hierbij veel leren van pretparken. Zonder daarmee zelf een pretpark te worden. Bijvoorbeeld over hoe je bezoekers ontvangt, hoe je het verhaal vertelt, hoe je je verhaal aantrekkelijk maakt. Maar ook hoe je je bezoekersstroom kan managen; sommige plekken kunnen veel mensen aan, anderen niet.’’

In combinatie met goede voorzieningen zijn mensen zeker bereid om te betalen voor natuur, daar is Lukken van overtuigd. Hij vergelijkt het met de Nationale Parken in de Verenigde Staten. ,,Daar is het heel normaal dat je toegang betaalt. Je weet dat daar goede voorzieningen tegenover staan: toiletten, horeca, voldoende parkeerruimte en een informatiecentrum waar je het verhaal van het park kan beleven. En als mensen op een unieke plek willen overnachten, zullen zij daar ook een hoge prijs voor betalen’, verwacht hij.

Genoeg kansen

Voorlopig blijft de trend, ‘terug naar de natuur’ dus nog stevig in het zadel, verwacht de trendwatcher. Alleen al als tegenhanger van het hectische leven, en het continue online (moeten) zijn. Er liggen op dit gebied dus nog genoeg kansen’’, besluit hij.