Nadenken over hogere doelen en geluk in het leven is helemaal van deze tijd. In anderhalf uur wist wetenschapper Guy van Liemt een zaal met 400 mensen van deze boodschap te overtuigen. Dat deed hij tijdens de Masterclass ‘Connecting People Through Happiness’ die NHTV en Reiswerk op de eerste vakdag (13/1) van de vakantiebeurs organiseerden.

Aan geluk is niets zweverigs. Sterker nog: met geluk is geld te verdienen. Geluk is het nieuwe businessmodel.

Tot een paar jaar geleden werd nog een beetje lacherig gedaan over wetenschappers die het menselijk geluk bestudeerden, vertelde Van Liemt. ‘Geluksprofessor’ Ruut Veenhoven zat ergens in een klein achterafkamertje op de Erasmusuniversiteit. Maar nu reist hij de hele wereld over, om overal de resultaten van zijn onderzoek te delen.

Het denken over geluk en hogere doelen in het leven is niet voorbehouden aan een stelletje idealisten, nee juist de grote bedrijven zijn hier de laatste jaren met een inhaalslag bezig. Het lijkt erop dat zij nu hun eigen waarden, waar zij voor staan, aan het (her)ontdekken zijn.

30286409_m

Foto: 123rf/subbotina

Meer geluk in het leven, is vooral meer betekenis in het leven, aldus Van Liemt. En daarvoor heb je een doel nodig. Je doel moet relevant zijn voor je klanten (of gasten), maar ook voor de samenleving.

Je doel verklaart het ‘waarom’ van jezelf of van je bedrijf of product. Dit ‘waarom’ is veel belangrijker dan het ‘wat’ (je product of dienst). Ter  illustratie liet hij een stukje van een Ted Talk van Simon Sinek zien.

Financiële winst is een gevolg van zo’n hoger doel, maar kan nooit het doel op zich zijn, stelde Van Liemt. Een hoger doel inspireert mensen. ,,Als Martin Luther King in plaats van ‘I have a dream’, had gezegd ‘I have a plan’ had hij nooit zoveel invloed gehad’’, illustreerde hij.  Een sterk ‘waarom’ is dus veel krachtiger dan alleen een goed product of een goede dienst.

Maar hoe kun je nu als mens of als ondernemer mensen gelukkig maken, of de wereld een stukje beter? Bijvoorbeeld door mensen te verbinden en het gevoel te geven dat zij deel uitmaken van iets dat groter is dan zichzelf’. De wetenschapper  verwees daarom naar onderzoeken waaruit blijkt dat mensen steeds eenzamer worden.

Van Liemt besloot met een mooi filmpje. In prachtige beelden werd verteld dat het bij een reis niet gaat om het uitstapje, of de vakantie, maar om het proces, de ontdekking. Een reis is het proces van jezelf ontdekken, je confronteren met  jezelf. Een reis laat ons niet alleen de wereld zien, maar ook hoe we er in staan.

Mooie woorden, waar de sector wel wat mee kan, denk ik. Het was daarom ook nogal een anticlimax toen bleek dat dit filmpje een reclamespot was voor het merk Louis Vuitton. Geen bedrijf uit de reissector en geen toonbeeld van duurzaamheid.

Wat dat laatste betreft: volgens Van Liemt hoeven we ons geen zorgen te maken over eventuele ‘window-dressing’ door bedrijven. Want nog voordat hij het reclamespotje van Louis Vuitton had laten zien, vertelde hij dat het niet zal werken om een mooie boodschap uit te dragen waar het bedrijf zich niet naar gedraagt. Mensen prikken er met behulp van het krachtige wapen van de Social Media snel doorheen. Laten we het hopen.

Want ondanks deze kleine teleurstelling, was de masterclass heel inspirerend. Dat bleek ook in de wandelgangen tijdens de koffie er na. Maar het bleek ook dat het nog niet zo makkelijk is om al die mooie woorden te vertalen naar de dagelijkse praktijk en er vooral ook naar te handelen.

En wat is uw hogere doel? Waarom komt u elke dag uw bed uit? Waarom bestaat uw bedrijf? Waarom zouden mensen om uw bedrijf moeten geven? Allemaal vragen die makkelijker te stellen dat te beantwoorden zijn. Maar ik heb me laten overtuigen dat je jezelf deze vragen moet stellen, wil  je in de toekomst geld kunnen blijven verdienen.

Mijn eigen doel heb ik nu duidelijk voor ogen. Ik wil mensen het mooie van de natuur en de omgeving laten zien, door ze er meer van te laten genieten. En daarmee meer te verbinden met de wereld om hen heen en met elkaar. Misschien moet ik die boodschap nog meer uitdragen.

Meer lezen:

Een aantal boeken die Guy van Liemt noemde en die zeker op mijn leeslijst komen:

  • Richard Layard: Happiness: Lessons from a New Science door Richard Layard
  • Tony Hsieh: Delivering Hapiness
  • Paul Verhaeghe: We  genieten ons te pletter, maar niemand is tevreden.

Een selectie van de andere bronnen die Guy van Liemt noemde:

Andere blogs van Buitenpaden die misschien interessant zijn:

Tenslotte nog een uitgebreid blog van Janice Klanderman op reiswerk.nl over dezelfde Masterclass.