‘Haal meer uit uw gast!”. Deze kop op de voorkant van het blad van de Recron schreeuwde me toe, daar bovenop mijn leesstapel. Op de één of ander manier gaf me dat een onprettig gevoel, waardoor ik het lezen uitstelde.

Ik ging bij mezelf na waarom ik dat vervelend vond klinken: Haal meer uit uw gast. Regelmatig verblijf ik op een camping of bungalowpark in Nederland of in het buitenland.

En soms krijg ik inderdaad het gevoel dat men als enige drijfveer heeft om meer uit mij te halen. En dat vind ik niet fijn. Ik word koppig (dan ga ik lekker geen koffie drinken in het restaurant op het park….) en kom ik niet snel terug.

Geen liefdadigheid

Voordat u denkt dat ik wil zeggen dat u een liefdadigheidsinstelling bent: er is natuurlijk niets mis om geld te verdienen aan uw gast. Anders is het snel afgelopen. Maar ik vind dat dit niet de enige drijfveer moet zijn. Want het gaat er natuurlijk om dat uw gasten een fantastische vakantie hebben en dat ze super tevreden zijn! (PS gewoon tevreden is niet goed genoeg, lees een eerder blog)

Ondertussen las ik dit interessante blogartikel van de Open Circles Academy. Dit is een organisatie die ZZP’ers en kleine ondernemers helpt met het succesvol maken van hun business, om daarmee een betere wereld te creëren. Ik volgde daar diverse trainingen en sta helemaal achter hun filosofie.

Hun laatste blog vat die filosofie samen met de volgende vijf woorden:  GEEF GEEF GEEF GEEF GEEF.

Het idee is dat je gratis dingen van waarde aan je klanten of potentiële klanten geeft, in uw geval dus de gasten. Niet om er stiekem meteen iets voor terug te verwachten, maar gewoon omdat je het hem of haar gunt.

En omdat iemand op die manier met jou en je diensten of producten kan kennismaken en zo kan bepalen of het iets voor hem of haar is Maar ook om een band op te bouwen tussen de klant en jou als bedrijf.

Ook ik gebruik het principe van ‘geven’. Bijvoorbeeld met mijn gratis e-werkboek of dit blog. Kennis en inspiratie waarvan uw bedrijf, uw gast, maar ook de wereld beter wordt.

Ik merk dat het werkt, ook in mijn en uw sector!

U kunt uw gast meer geven

U kunt ook meer aan uw gasten geven! Geïnspireerd op mijn eigen ervaring als gast heb ik 25 dingen bedacht die u uw gast zou kunnen geven. Rijp en groen door elkaar.  Wat vindt u ervan? Of heeft u andere ideeën? Reageer alstublieft onder dit blog, via de link ‘geef een reactie’, zodat we elkaar kunnen inspireren!

Foto: Fotolia/Auremar

Foto: Fotolia/Auremar

25 dingen die u kunt geven:

  1. Een vriendelijke, persoonlijke en soepele ontvangst, ook op piektijden.
  2. Als uw gast dan toch moet wachten: een zo aangenaam mogelijke wachttijd. Iets te drinken, even zitten, wat lezen, etc. Niets is zo vervelend om na een vermoeiende reis ook nog eens lang in de rij te staan.
  3. Persoonlijke aandacht, altijd en overal.
  4. Actief afstappen op uw gast, het initiatief nemen in plaats afwachten
  5. In gesprek gaan en blijven met uw gast. Zo komt u er achter wat die echt wil, zodat u dat kunt bieden of de gast eventueel tips kunt geven.
  6. Een kleine attentie bij aankomst of vertrek.
  7. Snelle en goede service bij storingen en gebreken. Op een bungalowpark waar ik laatst was, kon je storingen doorgeven via een App. Ideaal voor kleine dingetjes waarvoor je niet zo snel naar de receptie loopt.
  8. Zo min mogelijk gedoe met pasjes, sleutels enzo. Maak het zo gemakkelijk en eenvoudig mogelijk voor de gast. Op datzelfde park waar storingen via een App konden worden doorgegeven, werden de slagbomen bediend op basis van nummerbordherkenning. Makkelijk en toch veilig!
  9. Eenvoudige en duidelijke bediening van apparaten in en buiten de accommodatie. De gast is met vakantie en heeft geen zin bladzijden lange gebruiksaanwijzingen door te spitten.
  10. Vertel uw gast waar hij of zij de faciliteiten kan vinden die hij/zij nodig heeft en hoe het werkt. Maak uw gast persoonlijk wegwijs op basis van vragen en behoeften.
  11. Een boodschappendienst of tips over bezorgdiensten in de regio.
  12. Informatie en tips op maat: wat zijn de leukste uitjes voor deze gast, waar en hoe laat kan hij/zij het beste eten, koffie drinken, etc. Of geef uw gast, afhankelijk van het gezelschap, een ander stapeltje folders mee. Dit komt veel persoonlijker over dan een algemene informatiemap.
  13. Een glimlach, personeel dat altijd vrolijk en vriendelijk is.
  14. Meedenken hoe de gast zijn leukste vakantie ooit kan beleven.
  15. Een kopje koffie of welkomstdrankje.
  16. Excuses als er iets mis is gegaan (want we zijn nu eenmaal mensen..)
  17. De gast het voordeel van de twijfel geven bij misverstanden.
  18. Gratis goede WIFI.
  19. Zo min mogelijk ge- en verboden. Het overal ophangen van mededelingen wat er niet mag, komt onprettig over. Bovendien blijkt uit onderzoek dat dit niet werkt omdat mensen dan denken: ik ben dus niet de enige die dat doet, zo erg is het dus ook niet (Zie bijvoorbeeld dit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen).
  20. Een gezellige, huiselijke aankleding van de accommodatie en omgeving, liefst afgestemd op het seizoen en omgeving. Ik kom nog heel vaak sfeerloze, ‘hufter-proofe’ en onderhoudsvrije inrichting tegen. Met een beperkte investering, bijvoorbeeld in planten, beplanting, of foto-afdrukken van de omgeving kunt u het net een stuk leuker maken.
  21. Streekproducten in uw restaurant of winkel, zodat uw gast de streek met alle zintuigen kan beleven. Ook leuk als hij een cadeautje kan kopen voor de verzorgers van huisdieren of planten.
  22. Nog meer service en aanbod door met omliggende bedrijven en ondernemers samen te werken.
  23. Waardevolle informatie in de communicatie, ook als iemand nog geen gast is: bijvoorbeeld leuke verhalen of interessante weetjes over de locatie, zonder te pushen om te boeken (die conclusie trekt de gast zelf wel, als hij overtuigd is).
  24. Reageren, delen en liken van berichten van gasten op Social Media
  25. Leuke/verrassende evenementen bij speciale dagen/gelegenheden.

Ik ben heel benieuwd wat u van deze lijst vindt, of u nog aanvullingen heeft. Geef uw reactie via link ‘Geef een reactie’ onder dit blog.

Ik geef mijn ideeën en kennis graag aan zo veel mogelijk mensen en bedrijven door, die er iets mee kunnen doen. Ik vindt het daarom geweldig als u dit blog deelt in uw eigen netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deel-knoppen onderaan dit artikel.

Overigens, toen ik het artikel in het Recron-blad las, bleek het niet om ‘de’ gast te gaan, maar om de ‘vaste gast’. En het ging er juist om dat die vaste gast misschien wel hele andere behoeften heeft dan de toeristische gast, en hoe hier op in gespeeld kan worden.

Mijn onaangename voorgevoelens waren dus volledig onterecht!