Van tijd tot tijd komt de term ‘edutainment’ of ‘serious leisure’ weer eens voorbij, doelend op het feit dat mensen tijdens hun vakantie niet alleen willen ontspannen en lol hebben, maar ook nieuwe dingen willen leren.

Is dit inderdaad een trend, willen mensen dat?

En hoe pak je dat aan, want voor je gasten blijft het natuurlijk wel vakantie! Ik ging op onderzoek uit.

Wat is edutainment eigenlijk?

Op de website van het NHTV Leisure Design Lab wordt Edutainment zo omschreven:

Het organiseren van activiteiten voor kinderen van klein tot groot waarbij ze hun handjes en hoofd moeten gebruiken. Leren zonder je te vervelen.

En altijd als het over edutainment in de vrijetijdssector gaat, wordt het Hof van Saxen in één adem genoemd. Zij zijn natuurlijk erg ver met het ontwikkelen van hun ‘Academy’s waar ouders en kinderen allerlei dingen spelenderwijs kunnen leren, van koken tot kleding maken, van muziekinstrumenten bespelen tot hutten bouwen.

Zijn er ook andere parken, die zo actief met edutainment bezig zijn, vroeg ik me af. Ik sprak hierover met  Hans van Haren, Manager Fun & Entertainment bij Landal GreenParks.

Landal, waar behalve het Hof van Saksen ook ruim 80 andere parken onder vallen, is al veel langer met edutainment bezig, aldus Van Haren.

Foto: Fotolia/fotokretin26

Foto: Fotolia/fotokretin26

Groene Landal-gedachte

,,We doen het al zeker zo’n 15 jaar, vanaf de eerste wandeling met de boswachter. Maar we brengen het niet zo expliciet naar buiten. Het was en is onderdeel van onze groene Landal-gedachte’’, legt Van Haren uit.

Toch heeft Landal plannen om edutainment  verder te ontwikkelen en ook duidelijker te communiceren, vertelde de Landalmanager mij. ,,Maar het moet wel leuk blijven. Het moet niet te schools zijn, want het is wel vakantie. En we willen ook geen geitenwollensokken zijn. ‘’

Hoe de plannen er precies uit gaan zien, wil Van Haren nog niet zeggen. ,,De betrokken parken weten alle details nog niet en het is ook concurrentiegevoelig. Bovendien vullen de parken het uiteindelijk ook deels zelf in. We geloven sterk in het ondernemerschap op de parken zelf’’, licht hij toe.

Maar wat hij wel kan zeggen is dat het activiteitenaanbod moet voldoen aan vier elementen:

  • ontdekken
  • verrassen
  • actie
  • samen

Gasten moeten iets kunnen ontdekken, iets leren wat ze nog niet wisten, of zich verwonderen over iets.

Tegelijkertijd moet het verrassend zijn, vertelt hij. Het moet iets speciaals zijn wat de gasten niet eerder hebben gedaan.  Dus niet een kleurplaat kleuren, maar daar een twist aan geven, in dit voorbeeld zou je bijvoorbeeld een kleurplaat met chocola kunnen inkleuren.

Verder vindt Landal het belangrijk dat kinderen, ouders en grootouders niet passief toekijken, maar zelf in actie komen. Technologie als computer, ipads of Ibeacons kunnen een hulpmiddel zijn, maar niet alleen. Mensen moeten in beweging komen. Dat kan bijvoorbeeld ook inhouden dat mensen thuis hun afval anders gaan scheiden.

Tenslotte is het belangrijk om dingen samen te doen. Samen met de kinderen van dezelfde leeftijd, of kinderen met de ouders en grootouders. ‘’We leven in  een jachtige wereld, en juist op vakantie willen mensen dingen samen doen. ‘’

Hof van Saksen niet kopiëren

Dus, samenvattend, edutainment is voor Landal niets nieuws onder de zon. Wel gaat de bungalowketen het onderwerp verder ontwikkelen en nadrukkelijker communiceren.

Maar het is zeker niet de bedoeling om het succesvolle concept van het Hof van Saksen te kopiëren, waarschuwt Van Haren. ,,Het Hof van Saksen moet uniek blijven. Het hoort wel bij Landal, maar blijft een status aparte aparte.’’

Kind beim Bogenschieen

Foto: Fotolia/S.Kobold

Trendwatcher Hans van Leeuwen (Pleisureworld) stelde vorig jaar in het blad Recreatief Totaal (nr. 1) al:  ,,Het traditionele animatieprogramma voldoet niet meer en transformeert naar een ‘Kids Academy’ waar je kookkunsten kunt uitpoberen en je eigen danceplaat produceert’’.

Niet meer van deze tijd

En ook nu bevestigt hij die uitspraak. ,,Het platte recreatieprogramma is niet meer van deze tijd. Dat gaat er uit. Het wordt naar een veel hoger niveau getild en biedt zinvolle, aantrekkelijke activiteiten. Het speelt in de behoefte van zingeving. Mensen ervaren weer dat ze zelf iets met hun eigen handen kunnen maken, in plaats van passief achter computer of telefoon te zitten. En dat laten ze thuis ook trots zien. En het brengt mensen samen. Opa en kleinzoon gaan samen figuurzagen. ’’

Edutainment is geen hype of trend, maar onmisbaar voor een bungalowpark van de toekomst. Dit valt ook te lezen in het nog te verschijnen handboek ‘Het bungalowpark van de toekomst’  uit de koker van Pleisureworld, liet de trendwatcher me alvast weten.

,,Met edutainment voegen de parken waarde toe aan de kale overnachting. Ze kunnen hogere prijzen vragen én zorgen dat mensen langer blijven.  Het moet dan wel op een hoog niveau worden uitgevoerd, met gekwalificeerd personeel en niet met goedkope vakantiekrachten. Nu hangt het animatieprogramma er nog een beetje bij. Dat moet veranderen.”

Inspiratie buiten de sector

Buiten de sector gebeurt er op dit gebied al veel, weet de trendwatcher. ,,Het idee van edutainment is ontstaan in de museumwereld. In die wereld loopt Nederland zelfs voorop.  We kunnen ons hierdoor laten inspireren.”

Meer lezen: