Email is het meest onderschatte marketing kanaal. Zo begon Niek Beimer van Stratech op de interessant Expertsessie over emailmarketing gisteren, 17 februari.

Het effect van e-mail is waanzinnig hoog, vertelde Robert Rebergen van e-Village . Ook Corné Hoogendoon van Corendon zei het nog maar eens: E-mail is het goedkoopste en beste kanaal.

Gelukkig kregen we, een stuk of vijftig recreatieondernemers, allerlei praktische tips over e-mailmarketing. In dit blog deel ik 17 tips die ik het meest waardevol vond, aangevuld met mijn eigen ideeën en ervaringen.

1 Houd websitebezoekers vast

Mensen bezoeken gemiddeld 121 websites voordat ze hun vakantie boeken, vertelde Jordie van Rijn, e-mailmarketingspecialist bij eMailMonday. Grote kans dat de bezoeker jou allang weer vergeten is als die gaat boeken.

Een goede manier om niet in het vergeethoekje te belanden is een e-mailadres van je bezoeker te krijgen, in ruil voor iets aantrekkelijks. Bijvoorbeeld: houd me op de hoogte van de zomeraanbiedingen of: 10% korting bij je volgende boeking.

De reden om in te schrijven moet dus voor de websitebezoeker voldoende duidelijk zijn, anders doet hij het niet. Wat je vervolgens met je e-mails stuurt, dus de waarde van je mails, bepaalt of hij of zij aangemeld blijft of zich uitschrijft.

Als je bij de inschrijving de bezoeker een aantal onderwerpen laat aanvinken, bijvoorbeeld  ‘zomervakantie’ ‘pinksterweekend’, ‘kamperen’, ‘ bungalow’, kan je hem daarna gericht mailen.

2 Laat mensen inschrijven met een dubbele Opt-in

Je kent het vast wel (ik heb ook op mijn website), je schrijft je in voor iets en daarna krijg je een mail met een link waarin je je aanmelding nog moet bevestigen.

Je denkt misschien: weer een stap extra, dan raak ik ondertussen mensen kwijt. Dat klopt, er zullen mensen zijn die niet bevestigen en die zijn dan dus niet ingeschreven.

Maar aan de andere kant blijkt dat mensen die wél bevestigen, 2x zo veel actie ondernemen op je mails, dus dat zijn de mensen die je op je lijst wil hebben, toch?

3 Wees relevant

Het lijkt misschien een open deur, maar ik krijg regelmatig nieuws en mailberichten die niet relevant zijn. Als ik een vakantie voor mijn gezin met pubers heb geboekt, hoef ik niet de mogelijkheid te krijgen om een kinderbedje bij te boeken (dit overkwam me laatst).

Iemand wordt alleen maar geïrriteerd en zal de volgende keer zich wel beter bedenken voor hij de mail opent. Hoe meer gegevens je over je gast hebt, hoe relevanter je kan mailen.

Foto: Fotolia/Bits and Splits

 

4 Minder tekst en meer plaatjes

Mensen hebben steeds minder zin om lange teksten te lezen, waarschijnlijk ook omdat ze de mail op hun telefoon bekijken.

Zorg dus voor verleidelijke plaatjes en teksten die je gast aanspreken. Liefst ook weer gesegmenteerd: iemand zonder kinderen wil geen plaatjes zien van gezellige gezinnetjes, een hondenhater knapt af op foto’s waarin mensen leuk met de hond aan het wandelen zijn.

5 Maak series

Eén mail is niet genoeg om mensen in actie te krijgen. De beste resultaten krijg je met een serie van 3 of 4 mails, vertelde  Jordie van Rijn van eMailmonday. In al je mails moeten je lezers tot een actie worden verleid.

6 Bouw je mail goed op

Zorg voor een persoonlijke en duidelijk afzender (dus niet noreply@camping.nl). Mensen kijken het eerst naar de afzender, en bepalen dan of ze verder kijken. Let vervolgens op de onderwerpregel (max. 35 tekens. In de onderwerpregel moet de lezer antwoord krijgen op de vraag: wat heb ik eraan.

Dit bepaalt om mensen de mail openen of niet. Onder het onderwerp komen de eerste regels van je mail, die ook nog zichtbaar zijn op je mobiel. Dit zijn ongeveer 85 tekens. Zorg in die eerste regels ook voor aansprekende tekst, dus niet ‘hierbij sturen we je onze laatste nieuwsbrief’….

7 Wees duidelijk

Als je wil dat mensen wat gaan doen, bijvoorbeeld klikken op een aanbieding, dan wint duidelijkheid het van verleiding. Dus wees zo duidelijk en transparant mogelijk en vermoei je toekomstige gast niet met overbodige info of irrelevante keuzes.

8 Maak het zo simpel mogelijk

Maak een duidelijk knop met wat je wil dat mensen gaan doen: bijvoorbeeld: nu boeken. Geef heldere en duidelijke info en vooral niet te veel.

Houd je lay-out zo simpel mogelijk, lijntjes, blokken en andere dingen leiden alleen maar af van waar je je lezer naar toe wilt leiden.

9 Mobiel bepaalt

Mensen bekijken vaker hun mail op mobiel dan op de computer. Toch komen nog minder mensen in actie op hun mobiel. Dit komt doordat veel processen om te kopen of te boeken te ingewikkeld zijn voor mobiel.

Maak je processen zo eenvoudig mogelijk. Corendon introduceerde bijvoorbeeld een snelboekmodule waar je met alleen je naam en mailadres kan boeken. Vervolgens worden klanten gebeld door de klantenservice om de andere gegevens aan te vullen.

Kortom, maak het boeken zo makkelijk mogelijk. Vraag op dat moment alleen de gegevens die je echt nodig hebt. De andere gegevens volgen later wel (bijv. per mail, of zoals Corendon doet, telefonisch).

Foto Fotolia-sjhuls

10 Jongeren lezen geen mail

Jongeren onder de 25 maken nauwelijks gebruik meer van e-mail. Dit betekent dat je, als jongeren je doelgroep vormen, op zoek moet naar anderen berichtenservices, bijvoorbeeld WhatsApp-berichten of pushberichten op Instagram.

Voor jongeren moet je de marketing dus verbreden naar meerdere kanalen, e-mail messaging, zo vertelde Corné Hoogendoorn van Corendon,.

11 Leer van iedere mail voor de volgende

E-mailmarketing is ook een kwestie van uitproberen, analyseren en evalueren. Het tijdstip waarop je de mail stuurt, kan bijvoorbeeld veel uitmaken.

In de reisbranche blijkt dat zondagochtend 10.00 uur de beste tijd is om een mail te versturen, tenzij het heel mooi weer wordt die dag. Door te experimenteren kan je uitvinden wat voor jouw doelgroep en jouw park of camping de beste tijd is.

12 Trek twijfelaars over de streep

Ik weet niet hoe het bij jou is, maar het schijnt dat het overgrote deel van de mensen die online begint met iets te kopen, het uiteindelijk toch niet doet. Het winkelwagentje is wel gevuld, maar ze rekenen niet af.

Als deze mensen al zo ver in het proces zitten, dat ze hun mailadres hebben gegeven, kan je ze een mail sturen.

Bijvoorbeeld met de aanbieding die ze net hebben bekeken waarbij je aangeeft dat die nog 30 minuten beschikbaar is, of wat aardiger: kan ik je misschien helpen, zijn er vragen. Deze maatregel levert veel extra acties op.

13 Haal boekingen naar voren

Lange tijd hoorde ik de klacht van recreatieondernemers dat mensen steeds later boeken, en het weer of leuke aanbiedingen afwachten. Corendon merkt daarentegen dat mensen weer langer van te voren willen boeken, zelfs al voordat de reizen en prijzen van dat seizoen bekend zijn.

Dat hebben ze ondervangen door die mensen de mogelijkheid te geven zich in te schrijven voor een ‘beschikbaarheids-alert’. Zodra de reizen en prijzen bekend zijn, krijgen deze mensen een mail over hun reis naar keuze.

14 Gebruik de boekingsbevestiging

De boekingsbevestiging is het beste moment om onder de aandacht te komen bij je toekomstige gast, want boekingsbevestigingen worden voor 98% geopend. Een goed moment om iets extra’s te verkopen, dus.

Ik denk dat je in eerste plaats moet denken vanuit de gast: hoe kan je extra waarde aan zijn of haar vakantie toevoegen, en dat je eigen winst in de tweede plaats moet komen. Je hebt er niets aan als je gast het idee heeft dat hij een extra service of product ‘door de strot geduwd heeft gekregen’.

Denk bijvoorbeeld aan het bijboeken van een fietsarrangement, toegangskaartjes voor een attractie, museum, concert of evenement, of een bijzonder diner in je restaurant.

15 Gebruik het voor service en dienstverlening

Je kan e-mailmarketing ook gebruiken om je diensten en services te verbeteren, als de gast bij jou is. Dat hoeft niet alleen met mail. Veel e-mailmarketingprogramma’s hebben ook de mogelijkheid een sms te sturen.

Je kan bijvoorbeeld op de dag van aankomst een sms-je naar je gast versturen met praktische informatie. Bijvoorbeeld tot hoe laat hij kan aankomen, hoe hij het park kan vinden, waar hij zich moet melden etc.

Als je nummerbordherkenning hebt, kan je ook een sms-je laten versturen op het moment dat je gast door de slagboom rijdt.

Op deze manier kan je je gast ook tips geven over de invulling van de vakantie. Bijvoorbeeld: wist je dat er morgen een leuk evenement is in het bezoekerscentrum in de buurt? Of dat je morgen met de boswachter op excursie kan? Schrijf je nu in!

16 Geef altijd de mogelijkheid om uit te schrijven

Het is wettelijk verplicht om bij iedere mail de mogelijkheid te bieden om uit te schrijven. Maak dit makkelijk en klantvriendelijk. Je kan ook de mogelijkheid bieden om tijdelijk uit te schrijven, bijvoorbeeld als iemand even niet meer op zoek is naar een vakantie.

17 Heb je database op orde

Zorg ervoor dat je database van je gasten op orde is, dat je de gegevens op een goede en gestructureerde manier bijhoudt, en dat er geen dubbele adressen in zitten.

Bedenk wat relevante kenmerken zijn waarop je gasten wil gaan indelen. Bijvoorbeeld interesses, gezinnen met kinderen etc.

Er zijn ook tools die het klikgedrag van een bepaald persoon registreren, en op basis daarvan een persoonlijke mail kunnen sturen, of zelfs een gepersonaliseerde webpagina samen te stellen.

Het is technisch ook mogelijk om ‘cookies’ van websitepagina’s te vergelijken met emailadressen, zodat als mensen bij je hebben ingeschreven, welke pagina’s ze bezoeken.

Interessante opties, maar nog wel duur en technisch vaak lastig, zeker voor kleinere bedrijven in de recreatiesector.

Conclusie

Kortom, met e-mail marketing kan je een heleboel doen. Maar eerst moet je weten waarom je het wil doen, wat je wil bereiken, zei Jordie van Rijn van eMailmonday.

Het is belangrijk om je lijst te laten groeien, omdat hiermee ook direct je omzet groeit. Maar je kan je marketing ook verbeteren, waardoor je meer omzet uit dezelfde lijst krijgt.

En je kan het ook slimmer doen, door mensen in groepen in te delen, waardoor ze een meer persoonlijke mail krijgen en meer actie ondernemen.