Mensen vertellen elkaar al eeuwenlang verhalen.  En juist nu, in tijden van een overkill aan informatie, wordt het belang van een verhaal (of storytelling) weer herontdekt.

Mensen houden van verhalen omdat ze structuur brengen in een reeks gebeurtenissen, een verhaal geeft er betekenis aan. Ook als we zelf iets beleefd hebben dan ordenen onze hersenen dit als verhaal. Omdat het geordend is, onthouden we dit veel beter dan losse feiten of gebeurtenissen.

Daarnaast raken goede verhalen ons emotioneel; we leven bijvoorbeeld mee met de hoofdpersoon. De emoties zorgen voor een grotere betrokkenheid.

Verhalen raken en vermaken ons niet alleen, we vinden het ook leuk om ze door te vertellen. Gewoon, ‘live’ aan een ander persoon, of via Social Media. Dan komt het verhaal weer bij een nieuw publiek.

Reading a book in the spring sunMarketinginstrument

Al deze kenmerken maken van een verhaal een krachtig marketing-instrument: mensen onthouden het, vertellen het na en delen het.

Overal en op elke plek is wel een boeiend verhaal. U kunt denken aan uw locatie in vroeger tijden, een bijzonder streekverhaal of een avontuur dat uw karakter of mascotte beleeft. Door dit verhaal te vertellen, maakt u duidelijk wat er zo bijzonder is aan uw locatie of uw plek. Op basis van uw eigen verhaal kunt u uw gasten een unieke belevenis aanbieden.

Opbouw verhaal

Maar hoe maakt u nu uw eigen verhaal als u geen ambitie hebt om schrijver te worden? Dat blijkt niet zo moeilijk als het lijkt. Intuïtief weten we wel hoe we een verhaal moeten opbouwen, we doen het immers al eeuwen. De Amerikaanse onderzoeker en schrijver Joseph Campbell beschreef in 1949 dat alle verhalen zijn opbouwd volgens een min of meer vast stramien. Of het nu om Sneeuwwitje gaat of om James Bond

Dat stramien verloopt als volgt. De held of hoofdpersoon begint in de gewone wereld, maar na een tijdje zorgt een oproep, conflict of probleem er voor dat hij die wereld moet verlaten. De hoofdpersoon betreedt een nieuwe wereld, die hij of zij niet begrijpt en waar rare dingen gebeuren. De hoofdpersoon krijgt te maken met een aantal beproevingen. Als de held dit overleeft, krijgt hij een gift of een schat. Dan moet de held besluiten om daarmee terug te gaan naar de gewone wereld. Ook bij deze terugreis zijn er uitdagingen te overwinnen. Eenmaal ‘thuis’ deelt hij de schat met anderen. Die schat kan ook figuurlijk zijn, bijvoorbeeld een wijze les.

In hoeverre gebruikt u al de kracht van het verhaal? Wilt u dit met anderen delen? Schrijf uw reactie hieronder in het vakje ‘geef een reactie’.

Wilt u weten hoe u uw eigen verhaal kan inzetten om meer beleving voor uw gasten te creëren? Vraag dan hier het gratis e-werkboek ‘Maak het onderscheid met uw omgeving’ aan.

Meer informatie over storytelling en de opbouw van het verhaal vindt u hier:

  • Storytelling voor bedrijven (storytellingmatters.nl), mogelijkheid om een gratis eBook te downloaden.
  • Bouwstenen van een goed verhaal (dekrachtvancontent.nl)
  • Helder en toegankelijk boek over storytelling: Storytelling in 12 stappen van Mieke Bouma, o.a. verkrijgbaar bij bol.com (12 euro voor eBook, 15 euro voor paperback)

 

Foto: Fotolia/Zsolnai Gergely