Van het woord Millenials’ had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord, maar vorige week op de Vakantiebeurs vloog het de hele tijd om mijn oren. Een reden om hier verder in te duiken.

Millenials zijn mensen die zijn geboren 1981 tot rond het jaar 2000. De Masterclass ‘Through the eyes of youth’ op de eerste vakdag van de Vakantiebeurs vorige week, zoomde op deze generatie in.  Want als je door de ogen van de jongeren naar de vrijetijdssector kijkt, dan weet je ook waar het ongeveer naar toe gaat, zo is het idee.

WIFI

Het algemene beeld wat ik er uit heb gehaald, is dat de wereld van de jongeren vooral snel, ongeduldig en alles tegelijk is. En ze zijn graag onder elkaar, met vrienden. Offline en natuurlijk online. En voor dat laatste is WIFI een levensvoorwaarde.

Voor jongeren is internet net zo iets vanzelfsprekend als lucht. Ze ervaren het niet meer als iets aparts, maar gewoon iets dat er altijd is, zo werd tijdens die masterclass duidelijk.

Als het er (even) geen internet is, is dat een grote bron van frustratie, zo bleek uit het filmpje van de bekende vlogger Enzo Knol, dat als illustratie werd gebruikt. Ter verduidelijking vertelt vriendin Dee in het filmpje dat ze, bij gebrek aan WIFI, een boek had gelezen. Een BOEK!. En wel honderd bladzijden! Zodat het voor de kijkers maar even duidelijk was welke ramp haar was overkomen!

Foto: Fotolia/Eugenio Marongiu

Foto: Fotolia/Eugenio Marongiu

Niet wachten, direct boeken

Verder hebben jongeren een hekel aan wachten, zo bleek uit datzelfde filmpje. Als ze iets willen, dan moet het nu meteen. Hoewel ze hun vakantie meestal niet plannen, maar liever op de bonnefooi gaan, willen ze, als ze iets hebben bedacht, direct kunnen boeken en liefst ook meteen op pad gaan.

Orëntatie via ‘peers’

Om te weten waar ze op vakantie zullen gaan, gebruiken jongeren geen reisgidsen en al helemaal geen reisbureau’s (Da’s toch net zo iets als V&D? Waar mijn ouders wel eens heen gaan?). Voor de vakantie gaan jongeren te rade bij hun vrienden, hun peers, aldus trendwatcher Tom Palmaerts op de masterclass.

Op bijvoorbeeld Instagram zoeken ze naar gelijkgestemde mensen die naar dezelfde plek zijn geweest. Zo komen ze er snel achter of dat ook iets voor hen is. Maar ook bekende Youtubers hebben grote invloed op wat jongeren doen en denken. De sites van bekende vloggers hebben meer volgers dan er bijvoorbeeld abbonementen op een krant zijn.

Omdat jongeren zich vooral via hun peers op een vakantie oriënteren, denk ik dat ze de websites van accommodaties en bestemmingen niet zullen zien. Net zo oninteressant als reisgidsen met lappen tekst.

Alleen bij de boeking zullen ze er terecht komen. Deze plek op de website moet dan dezelfde sfeer en gevoel uitstralen, die ze net op de foto’s van Instagram hebben gezien, anders haken ze misschien alsnog af. En het boeken moet natuurlijk direct én snel én flexibel kunnen, dat spreekt voor zich

Besloten Socia Media

Terwijl de ‘oudjes’ nog op Facebook en Twitter zitten, zijn de Millenials daar al lang afgehaakt. Zij hebben geen zin meer om hun leven met de hele wereld (en vooral niet met hun ouders) te delen.

Zij gebruiken meer ‘gesloten’ Social Media zoals WhatsApp en Snapchat, ziet Palmaerts. Dit betekent dat zijn ook moeilijker via Social Media te bereiken zijn, wat voor de vrijetijdssector lastig is.

Maar ook in deze sector zijn exclusieve concepten in opmars, vertelde de trendwatcher. Je hebt bepaalde reizen waarbij je alleen kan meedoen als je door vrienden wordt uitgenodigd.

Alles tegelijk

Millenials kunnen slecht kiezen, ze zijn zelden goed in één ding. Ze willen ook niet voor één ding kiezen, vertelde Palmaerts. Als ze een gezin hebben, willen ze niet persé daarop aangesproken worden.

Ze willen wel dat hun kind het goed heeft, maar ze willen ook aan hun eigen behoeften toekomen, bijvoorbeeld in een sterrenrestaurant gaan eten. De kinderen worden hierbij ‘meegesleurd’, aldus de trendwatcher.

Geen spullen, maar ervaringen

Jongeren geven liever geld uit aan ervaringen, dan aan spullen. Trendwatcher Tessa aan de Stegge vertelde later die dag: ,,Het leven is als een poëzie-album, waar je zelf de plaatjes pakt. Je verzamelt herinneringen en ervaringen.’’

De Millinial leeft bewust, eet gezond en geeft om de mensen en de wereld om hen heen. Zij geloven alleen bedrijven die ook ergens in geloven. Het is dus belangrijk dat, als het om duurzaam toerisme gaat, dat je ook écht groen bent, vertelde Aan de Stegge een dag later op de ANVR-dag ‘Changes in Tourism’.

Bent u er klaar voor?

Bent u klaar voor de Millenials? Het zijn er 4,4 miljoen in Nederland. De komende jaren zullen zij steeds belangrijker worden voor uw sector, zo klonk op de Vakantiebeurs (waar trouwens op de beursvloer nauwelijks een Millenial te bekennen was. Maar u snapt wel: zo’n beurs is hopeloos ouderwets).

Heeft u snel en gratis WIFI, kan je snel en ad-hoc en flexibel boeken?  Kunnen mensen unieke ervaringen opdoen? Stimuleert u dat gasten foto’s op Instagram of Snapchat plaatsen? Bent u echt duurzaam en heeft u een boodschap? Dat bent u waarschijnlijk al een eind op weg. .

Maar zijn de Millenials wel zo belangrijk? Het is natuurlijk goed om op de jeugd in te zoomen, want dan krijg je ook een doorkijkje hoe de markt zich gaat ontwikkelen. Maar ik denk dat je de invloed ook weer niet moet overschatten, tenminste als je naar de komende 20 jaar kijkt.

Op de vakantiemarkt voeren de ‘oudjes’(ouder dan 35 jaar) nog steeds de boventoon; bij elkaar zijn dat er meer dan twee keer zo veel als de Millenials (Bron: CBS). En dit zal de komende 20 jaar ook nog wel zo blijven.

grafiek cbs aantal geboortes

Bron: http://www.nationaalkompas.nl/bevolking/geboorte/verleden/

De grote populatie 35+ers (de ‘oudjes’ in de ogen van de Millenials), in de grafiek hierboven de piek tussen 1946 en 1980, leeft steeds langer, blijft langer actief en zal voorlopig nog volop met vakantie blijven gaan.

Ik zou zelfs beweren dat dit de komende 20 jaar de belangrijkste markt blijft voor de binnenlandse kampeer- en bungalowsector. De jongeren van nu zijn echte wereldburgers en gaan liever naar het buitenland.

En nog een argument: vooral de babyboomers (geboren tussen 1946 en 1955) hebben behoorlijke financiële middelen en zullen er de komende jaren nog vaak en graag op uit trekken. Dus: moet u zich eigenlijk wel op die Millenials richten?

Meer lezen:

Blog van Karin Velthuizen van Watersportcentrum Heeg over hetzelfde onderwerp: ‘Hun snappen het niet’