Belgen die in Nederland met vakantie gaan, geven per dag meer dan drie keer zoveel uit als Nederlanders. De Belgen, en dan met name de Vlamingen, zijn dus een interessante doelgroep.

De provincie Noord-Holland is bij het meest populair, gevolgd door Noord-Brabant. Ze overnachten het meest in een bungalow of op een hotelkamer. De camping is minder in trek.

Om erachter te komen wat de Belgische gast wil en hoe je meer Belgische gasten zou kunnen trekken, deed ik een korte onlinetraining.

Geïnspireerd door deze training geef ik je 10 tips voor Belgische gasten:

  1. Belgen willen een hoge kwaliteit en betalen daar ook voor. Dit geldt zowel voor de accommodatie als voor het eten en drinken.
  2. Belgen houden van goed eten en besteden daar graag geld en tijd aan. Ze zijn kritisch op de prijs/kwaliteitverhouding van de horeca in Nederland en het culinair aanbod in het algemeen. Geef je Belgische gasten dus tips waar ze goed kunnen eten, waar leuke terrasjes zijn.  Of laat een folder maken met de lekkerste adressen voor streekproducten (om te kopen of te proeven).

    Group of friends toasting wine glasses and having fun outdoors - People having lunch in a restaurant

    Foto: Fotolia/oneinchpunch

  3. Belgen willen, meer dan Nederlanders, betrouwbare en duidelijke informatie. Wees dus heel duidelijk (en correct) in je communicatie. Belgen vinden Nederlanders op dit punt vaak slordig en chaotisch. Zorg ook voor duidelijke en juiste informatie over wat er in de buurt te doen is en waar ze goed kunnen eten. Je kan bijvoorbeeld handzame informatie (bijvoorbeeld in een folder of bucketlist aanbieden met leuke en interessante dingen om te bezoeken (met uiteraard  goede horeca erbij).  Zij zullen deze service zeer op prijs stellen. En zorg dat je zelf én je medewerkers deze kennis ook paraat hebben als je Belgische gasten er naar vragen.
  4. Belgen gaan graag op stap, bijvoorbeeld wandelen en fietsen doen ze graag. Ze willen graag iets van de omgeving zien, maar het is ook heel belangrijk als er onderweg een terrasje of een café is. Dus, bied wandel- of fietsroutes aan en geef daarbij aan waar leuke terrasjes zijn (en wanneer die open zijn). Je kan ook denken aan arrangementen als ‘happen en trappen’, waarbij je fietst en op verschillende locaties wat eet en drinkt. Of een picknickmand met een goede lunch (dus geen Nederlands bolletje met kaas), om mee te nemen op een fietstocht of wandeling.

    Cup of coffee and apple strudel with ice cream

    Foto: Fotolia/melnikkrg

  5. De Belgische gasten zoeken en boeken vooral op zoek-, veiling- en kortingssites. Zorg dat je daar te vinden bent (bijv. booking.com en zoover.be).
  6. Belgen zijn op zich geen koopjesjagers, maar houden wel van bonnen en acties. Het uitgespaarde geld geven ze ter plekke weer uit, dus dat is gunstig!
  7. Ze zullen niet zo snel bij je komen klagen. Dat betekent niet dat ze meer tevreden zijn, maar je krijgt het vaak niet te horen (hun vrienden wel, trouwens). Stel je gast dus regelmatig vragen om erachter te komen of die tevreden is. Los eventuele klachten of onvolkomenheden op en overtreft hierbij de verwachtingen.
  8. Belgen zijn trouwe herhaalbezoekers. Zorg er dus voor dat ze supertevreden zijn en je bij anderen gaan aanraden. ,,Als je twee Belgen blij maakt, krijg je er tien voor terug’’, wordt in de training gesteld.
  9. Belgen zijn wat formeler in hun communicatie dan Nederlanders. Ze vinden het prettig om met ‘u’ en met hun achternaam te worden aangesproken. Ook moet je niet te amicaal zijn en je netjes kleden.
  10. Belgen zijn (meer dan Nederlanders) sociale ‘dieren’, vaak gaan ze met groepen of met meerdere generaties met vakantie. Houd hier rekening mee in je aanbod. Je kan bijvoorbeeld activiteiten aanbieden die leuk zijn voor groepen, of je Belgische gasten doorverwijzen naar goede aanbieders van deze activiteiten.

Meer lezen: