Begin deze maand was ik op een workshop arrangementontwikkeling, georganiseerd door Nu.Hier.Noord-Holland en de Kamer van Koophandel. De belangstelling voor deze workshop was groot. Een vorige workshop, over het zelfde onderwerp, was ook al helemaal volgeboekt.

En dat terwijl overal te lezen is dat gasten van nu geen vaste arrangementen meer willen, maar juist op maat bediend willen worden. Hoe zit het nu? Zijn arrangementen toch hot, of niet?

Op de workshop kwamen allerlei ervaringen, meningen en tips voorbij. Hieronder mijn persoonlijke impressie van de plus- en minpunten van arrangementen.

Foto: Fotolia/steevy84

Foto: Fotolia/steevy84

Argumenten voor:

  • Je kunt gasten laten betalen voor producten, waar ze normaal gesproken minder bereid zijn voor te betalen. Bijvoorbeeld voor wandel- en fietsroutes.
  • Je kan meer inkomsten krijgen door meer boekingen of een hoger bedrag per boeking, tenminste dat is het idee. Helaas konden of wilden de sprekers geen concrete cijfers geven hoeveel hun arrangementen opleverden. Ik vrees daarom dat het tegenvalt.
  • Met een arrangement kan je aansluiten bij succesvolle, al bestaande initiatieven. Fietsen is al een populaire activiteit bij veel toeristen, bijvoorbeeld. Maar je kan ook aansluiten op populaire thema’s en onderwerpen (bijv. Van Gogh, Jeroen Bosch).
  • In een arrangement kan je meerwaarde voor de gast bieden door extra diensten of producten aan te bieden. Hierdoor wordt het arrangement aantrekkelijk én scoor je een hogere tevredenheid bij de gasten.
  • Door een arrangement aan te bieden via spaar- en kortingsacties kan je een breder publiek aanboren. Je zal hier niet veel op verdienen, maar het is eerder een marketing-investering.

Argumenten tegen:

  • Gasten willen geen eenheidsworst, iedere gast is anders. Dit is eventueel op te lossen om de gast de mogelijkheid te bieden de arrangementen naar wens aan te passen.
  • Het ontwikkelen van arrangementen kost veel tijd en is zeker op korte termijn geen vetpot. Je moet veel overleggen en afspraken vastleggen. Er zit veel overhead bij.

Tijdens de workshop gingen we zelf, in groepen, ook aan de slag met het maken van arrangementen. Binnen een uur moesten we iets bedenken én presenteren. Dat bleek nog niet mee te vallen.

Aanbodgericht in plaats van vraaggericht

Eenmaal zelf om tafel met een heel divers gezelschap, bleek het hoe moeilijk het is om écht uit te gaan van de wensen van de gast of toerist. De insteek was toch nog vaak aanbodsgericht: we hebben iets leuks, we willen dat mensen er naar toe komen, dus gaan we er arrangementen voor ontwikkelen.

Discriminatie

Ook bleek het lastig om je echt op één of enkele doelgroepen te focussen. Sommige deelnemers namen zelfs het woord ‘discriminatie’ in de mond bij een arrangement bedoeld voor een heel specifieke groep.

Ik denk dat we nog te vaak de neiging hebben om ‘voor elk wat wils’ of ‘van alles wat’ te willen, en bang zijn om mensen uit te sluiten.Waardoor het vervolgens voor niemand ook echt een top-ervaring zal zijn.

Behoeften en waarden van de gast

Kortom, wat betreft arrangementen is er eigenlijk niets nieuws onder de zon. Hier geldt ook, net als bij andere diensten of producten, dat ze maximaal gericht moeten zijn op de behoeften van de gast en moeten inspelen op de waarde die die gast belangrijk vindt.

Zo werd een voorbeeld besproken van zogenaamde hot-tubs die werden geplaatst op een bungalowpark waar voornamelijk ‘rustig groene’ gasten kwamen. Die vinden luxe en wellness helemaal niet belangrijk, die houden niet van die poespas. Voor hen voegt die hot-tub dus weinig toe.

Arrangement als service

Concluderend denk ik, dat goede arrangementen zeker ‘hot’ kunnen zijn. Want de gasten wilen steeds meer ‘ontzorgd’ worden en ‘hapklare brokken’ tijdens hun vakantie. Maar natuurlijk wel ´brokken´ die naar wens samengesteld of aangepast kunnen worden.

Een arrangement is dan niets meer, maar zeker ook niets minder,  als een extra service om een nóg leukere vakantie te beleven!

.