Traditiegetrouw is het eind van het jaar de periode van het terugblikken en vooruitkijken. Gelukkig worden we daarbij straks geholpen door radio, tv, kranten en tijdschriften. En natuurlijk verschijnen er ook boeken met een terug- en vooruitblik. Ook leuk als cadeautje, lijken de auteurs te denken.

3D cover Trends 2015

Afbeelding: bakas.nl

Daarom las ik onlangs het boekje Trends 2015 van Adjiedj Bakas. Deze zelfbenoemde ‘trendwatcher des vaderlands’ loopt allerlei ontwikkelingen en gebeurtenissen van de afgelopen tijd na en probeert daar een rode draad in te brengen.

Ook voor de vrijetijdssector zit er veel stof tot nadenken in. Het jaar 2015, volgens de Chinezen het jaar van de Geit, is volgens Bakas geen jaar om te mekkeren, maar om na te denken en je koers te bepalen.

Die herbezinning is nodig, aldus Bakas, want de oude wereld kraakt in in haar voegen’, Oude structuren en verdienmodellen worden in rap tempo ondergraven door initiatieven van consumenten: het ‘doe het zelf-kapitalisme’, zoals Uber en Airbnb. Verdienmodellen hebben een steeds korter leven.

Als reactie op deze veranderingen ziet Bakas ook een retro-beweging opkomen: ontdigitalisering en meer persoonlijk contact om de toenemende eenzaamheid te bedwingen. Niet alleen voelen steeds meer ouderen zich eenzaam, ook heel veel andere mensen gaan op zoek naar warmte, hoop en troost, en het gevoel dat zij deel uit maken van het groter geheel.

Bakas ziet dan ook een gat in de markt weggelegd voor websites om vrienden te zoeken, zoals het nu al jaren gewoon is om via internet te ‘daten’. Ook de vrijetijdssector kan op deze behoefte inspelen. En dan heb ik het nog niet over het bieden van speciale vakanties of avonden voor ‘alleengaanden’, maar door het aanbieden van leuke gezamenlijke activiteiten die mensen verleiden tot persoonlijk contact.

berghutBijvoorbeeld een gezamenlijke maaltijd aan grote tafels, iets wat in de meeste berghutten in de Alpen trouwens nog heel gewoon is. Onder het eten worden alle belevenissen en avonturen met elkaar gedeeld.

Of door het organiseren van gezamenlijke activiteiten als een avontuurlijke speur- of puzzeltocht of een avondje sterren kijken. Juist door samen in de natuur te zijn, kunt u gasten het gevoel geven dat ze deel uitmaken van een groter geheel.

Vitaliteit

Daarnaast ziet Bakas een totaal-aanpak van de gezondheid ontstaan: zowel lichaam als geest. Niet alleen goed voor je lijf zorgen met eerlijk, gezond en lokaal eten en beweging, tegelijkertijd aandacht voor de geest met bijvoorbeeld yoga of mindfullness.

Misschien is dat wel wat voor u, om een vitaliteitsprogramma in uw aanbod op te nemen, waar al deze facetten aan bod komen. Want een vakantie is het ideale moment om te ontstressen en weer gezond te worden.

Girl doing pilates on the beach

© nenadaksic – Fotolia

Een andere trend, die natuurlijk al jaren aan de gang is, is het toenemend aantal 50-plussers. Een groot deel van deze mensen heeft behoorlijk wat geld uit te geven. Een interessante markt dus. Volgens Bakas wordt in 2015 de seniorenmarketing eindelijk volwassen.

 

Service steeds belangrijker

Service wordt volgens Bakas een steeds belangrijkere factor om te overleven in de sterk concurrerende markten. Dit geldt natuurlijk ook voor de vrijetijdssector. De trendwatcher citeert een onderzoek waarbij 66% van de klanten wisselt van merk als er problemen zijn waarbij hij of zij zich onvoldoende gesteund voelt. Van die 66% zegt dat het overgrote deel (82%) dat zij dat niet hadden gedaan als de service beter was geweest.

Ik denk dat het in uw sector niet anders is. De concurrentie is groot, en mensen verwachten van u een perfecte service. Het lijkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar juist problemen geven u de kans om die boven verwachting op te lossen, en iets extra’s voor de klant te doen. Ik heb het idee dat hier in de sector nog lang niet altijd goed op wordt gereageerd.

Daarnaast kunt u uw service ook erop richten dat uw gasten een top-beleving hebben. Door ze unieke tips te geven over wat te doen, door speciale belevenissen in de natuur te (laten) ontwikkelen. Dit gebied is nog nagenoeg ontgonnen, dus hiermee kunt u zich duidelijk van uw concurrenten onderscheiden.

 

Meer lezen: