Het is een vaak gehoorde aanbeveling: de vrijetijdssector moet meer samenwerken in de regio. Overheden en VVV’s zetten projecten op om de samenwerking te bevorderen, soms met succes, maar soms ook niet.

Toch blijft het een punt waar nog veel winst te behalen is. Voor de gast, maar zeker ook voor de vrijetijdsondernemers. En dan hoeft u niet meteen te denken aan stroperige processen met allerlei organisaties, u kunt gewoon bedrijven of organisaties in de buurt benaderen. Een één op één samenwerking werkt vaak veel beter en sneller.

Mocht u niet overtuigd zijn, hieronder 10 redenen waarom u het wel zou moeten doen.

samenwerkenmetregio

  1. De kracht van Nederland is dat er op korte afstand veel verschillende dingen te beleven zijn. Benut die kans ook in uw eigen omgeving en zet het om in een breed aanbod voor uw gasten.
  2. Met een totaal aanbod, gericht op beleving, verhoogt u de bestedingen van de gast. Want een gast die het naar zijn zin heeft, geeft meer uit dan een ontevreden gast.
  3. Door samen te werken profiteert u ook van de extra omzet, die anders naar andere ondernemers of organisaties wegvloeit.
  4. Uw gast komt (mede) om de regio en de bezienswaardigheden naar u toe. Zorg dat u ook activiteiten aanbied in het regiothema of -verhaal.. Bijvoorbeeld een fiets- of wandelroute langs kastelen of een sprookjestocht door het bos.
  5. De verhalen en thema’s uit de regio voegen extra beleving toe voor de gasten. Die zijn met kleine aanpassingen al te integreren in uw animatieprogramma. Zonde om te laten liggen!
  6. U kunt geen totaalbeleving bieden. Daarvoor bent u te klein of zijn de mogelijkheden beperkt. Dat is helemaal geen probleem, want er zijn genoeg ondernemers en organisaties die allerlei onderdelen voor die totaalbeleving kunnen leveren. Werk met hen samen, want anders gaat de gast er zelf naar toe en loopt u omzet mis.
  7. Uw gasten willen terug naar de natuur. Volgens deskundigen één van de belangrijkste trends van de afgelopen en komende jaren. De natuur begint al op uw locatie, dus biedt uw gasten mogelijkheden om die natuur te leren kennen. U kunt bijvoorbeeld samenwerken met een natuurorganisatie of een wandelroute (laten) ontwikkelen.
  8. Uw gasten willen producten kopen die de beleving ondersteunen. Biedt ze die kans! Op veel locaties zijn al streekproducten van de lokale boer te koop, maar denk ook eens aan een spannend boek dat op deze plek speelt of een mooi fotoboek van de regio. Leuke souvenirs voor thuis, of voor de mensen die de huisdieren of planten hebben verzorgd.
  9. Door samen te werken trekt u meer toeristen en recreanten naar de regio, wat leidt tot meer gasten en meer omzet voor u, maar ook voor de samenwerkende organisaties en ondernemers. Een win-win-situatie dus.
  10. Door samen te werken met andere ondernemers en organisaties worden hun gasten en klanten ook úw gasten en klanten.

PS vanwege de vakantieperiode verschijnt het volgende blogbericht op 5 augustus